Vilka teorier och metoder används i undervisningen idag för att väcka lust till att läsa och skriva?
Sammanfattning
Syfte och huvudfrågor
Syftet med studien är att fördjupa mina kunskaper som blivande pedagog i svenska om vilka
arbetssätt som används för att utveckla läsningen i dagens skola. Studien syftar till att
fördjupa kunskapen om olika teorier och respektive metoder som används i undervisningen i
skolorna dagsläget.
Frågeställningar
Vilka undervisningsteorier används som inspiration i undervisningen?
Vilka arbetssätt används idag för att väcka lust för att läsa och skriva i klassrummet?
Metod och material
I min studie har jag använt mig av litteraturstudier samt gjort en enkätstudie i tre
kranskommuner i Göteborgsregionen. Jag har utfört undersökningen bland pedagoger som
arbetar i årskurs 1-. Jag utgår ifrån en rapport ifrån Skolverket där jag kopplar olika teorier
och metoder till de s.k. A – B - C – miljöerna.
Resultat
Jag anser att jag har fått svar på mina frågeställningar genom min enkätundersökning. Den
sociokulturella teorin är den teori som de flesta pedagoger använder i sin undervisning.
Arbetssättet kunde variera men de flesta pedagoger kombinerade LTG med Trageton metoden
för att väcka lust för lära ut läs- och skrivmoment.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Larsson, Catia
Nyckelord
Undervisningsteorier
metoder
helord och avkodnin
Språk
sv