dc.description.abstract | Studiens syfte är att försöka identifiera betydelsefulla faktorer för att förskolor långvarigt och uthålligt ska kunna
verka för hållbar utveckling. Frågeformuleringen lyder:
-Vilka förutsättningar anser lärare är gynnsamma för att de ska kunna upprätthålla ett arbete för hållbar
utveckling i förskolan?
Denna fråga har fått ett svar genom en undersökning med kvalitativa intervjuer med fem lärare som arbetar på
förskolor som har ett aktivt engagemang för hållbar utveckling och som ligger i Göteborg eller Mölndal. De
förskolor som valdes till studien innehar antingen Grön Flagg eller utmärkelsen Förskola för hållbar utveckling.
Det insamlade materialet har bearbetats, analyserats och presenteras i teman.
Resultatet visar att lärarna hävdar att arbete för hållbar utveckling gynnas av att det så långt som möjligt
integreras i den övriga verksamheten och därmed blir ett självklart inslag i förskolans vardag. Detta kan göras
genom att upparbeta rutiner i vardagen, strukturera organisationen (t ex ha ett miljöråd), dokumentera (för internt
och externt bruk), förankra idéerna hos alla i personalen (även t ex kökspersonal) och motivera arbetet med
läroplanen. Vidare är det bra att ha en uppmuntrande chef (som ger tid, pengar och praktiskt stöd), ha goda
praktiska omständigheter (t ex plats för kärl för återvinning) och få stöd utifrån vid behov (t ex genom nätverk
och samarbete med andra förskolor).
Implikationer som detta ger är bland annat att arbetslag bör vara angelägna om de demokratiska arbetsformerna
och se till så att arbetet verkligen är förankrat hos alla. Förskolechefer bör bidra till att skapa en atmosfär där
personalen ser och vågar ta tag i förbättringsarbeten. Det personliga intresset hos pedagoger är visserligen
viktigt, men målet är att arbetet ska vara så lite avhängigt av enskilda individer som möjligt, så att det kan finnas
kvar även vid olika typer av förändringar.
| sv |