• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Institutionaliserade lärare och elever som objekt: En kritisk diskursanalys av representationer av lärare och elever i läroplanstexter.

Abstract
Sammanfattning: Syftet med studien är att synliggöra de representationer av lärare och elever som finns i läroplanerna Lpo94 och Lgr11. Jag har använt mig av kritisk diskursanalytisk teori och metod och en textanalys baserad på denna har genomförts på nämnda läroplaner. Resultatet jag fick var att tre diskurser är synliga i läroplanerna; en (social)demokratisk; en nyliberal; och en nykonservativ. Den nykonservativa diskursen existerar enbart i Lgr11 genom dess artikulation av kunskapskrav och styrning av lärarnas arbete. Både den (social)demokratiska och den nyliberala diskursen kan anses vara hegemoniska med lite olika dominans inom varsin läroplan. De existerar sida vid sida i en slags ”både-och-mentalitet” där formuleringar som kan tolkas fördelaktigt utifrån flera synvinklar är vanliga. Den (social)demokratiska diskursen dominerar i Lpo94, medan den nyliberala vinner mark i Lgr11. Båda dessa utmanas dock av den nykonservativa diskursen som dyker upp i Lgr11 med krav om hårdare tag och ordning och reda. Bilden av lärare och elever är samstämmig i läroplanerna och för varje subjektposition som lärare har, finns en motsvarande för eleverna. Dock har lärare och elever olika positioner i läroplanstexten. Lärarna klumpas ofta ihop med institutionen ”skolan”, medan eleverna framskrivs som formbara objekt som ska passas in i skolans mall. Varken lärare eller lever representeras som de handlingskraftiga och självständiga subjekt som både den (social)demokratiska och nyliberala ideologin vurmar för.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28197
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28197_1.pdf (255.9Kb)
Date
2011
Author
Carlsson, Ida Charlotta
Keywords
Kritisk diskursanalys
lärare
elever
subjektposi
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV