Institutionaliserade lärare och elever som objekt: En kritisk diskursanalys av representationer av lärare och elever i läroplanstexter.
Abstract
Sammanfattning: Syftet med studien är att synliggöra de representationer av lärare och
elever som finns i läroplanerna Lpo94 och Lgr11. Jag har använt mig av kritisk
diskursanalytisk teori och metod och en textanalys baserad på denna har genomförts på
nämnda läroplaner. Resultatet jag fick var att tre diskurser är synliga i läroplanerna; en
(social)demokratisk; en nyliberal; och en nykonservativ. Den nykonservativa diskursen
existerar enbart i Lgr11 genom dess artikulation av kunskapskrav och styrning av lärarnas
arbete. Både den (social)demokratiska och den nyliberala diskursen kan anses vara
hegemoniska med lite olika dominans inom varsin läroplan. De existerar sida vid sida i en
slags ”både-och-mentalitet” där formuleringar som kan tolkas fördelaktigt utifrån flera
synvinklar är vanliga. Den (social)demokratiska diskursen dominerar i Lpo94, medan den
nyliberala vinner mark i Lgr11. Båda dessa utmanas dock av den nykonservativa diskursen
som dyker upp i Lgr11 med krav om hårdare tag och ordning och reda. Bilden av lärare och
elever är samstämmig i läroplanerna och för varje subjektposition som lärare har, finns en
motsvarande för eleverna. Dock har lärare och elever olika positioner i läroplanstexten.
Lärarna klumpas ofta ihop med institutionen ”skolan”, medan eleverna framskrivs som
formbara objekt som ska passas in i skolans mall. Varken lärare eller lever representeras som
de handlingskraftiga och självständiga subjekt som både den (social)demokratiska och
nyliberala ideologin vurmar för.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Carlsson, Ida Charlotta
Keywords
Kritisk diskursanalys
lärare
elever
subjektposi
Language
sv