• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Normerande läseböcker i grundskolan? Om heteronormativitet i läromedel.

Abstract
Sammanfattning   Syftet med denna uppsats är att undersöka hur genus konstrueras och gestaltas i läromedel för grundskolans tidigare åldrar. Påverkas läromedelstexterna av den heteronormativa ordningen och i så fall hur? Vad förmedlar läsebokstexten och hur stämmer dessa budskap med skolans värdegrund och uppdrag?   Två läseböcker i svenska för årskurs 1 ochär analyserade och granskade utifrån ett queerteoretiskt perspektiv. Kritisk diskursanalys används både som metod och teoretisk ram.   Studien visar att läromedelstexterna förmedlar stereotypa genuskonstruktioner och genomsyras av en heteronor- mativ ordning och därmed bryter mot skolans värdegrund och uppdrag. Genom att anta ett normkritiskt perspek- tiv i sin undervisning kan lärare bättre fullfölja sitt uppdrag i enlighet med grundskolans läroplan. Elever får då också möjlighet att inom ramen för skolan kritisera fastlagda, rådande normer för bland annat genus och sexuali- tet. Lärare kan utbilda för social förändring och skolan kan bli en alternativ plattform från samhällets strikta mall för identitet, livsstil, kropp och sexualitet som följer ett heteronormativt manus.   1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28198
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28198_1.pdf (346.5Kb)
Date
2011
Author
Olsson, Hanna
Keywords
Hetereonormativitet
queerteori
genus
normkritis
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV