Normerande läseböcker i grundskolan? Om heteronormativitet i läromedel.
Sammanfattning
Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur genus konstrueras och gestaltas i läromedel för grundskolans
tidigare åldrar. Påverkas läromedelstexterna av den heteronormativa ordningen och i så fall hur? Vad förmedlar
läsebokstexten och hur stämmer dessa budskap med skolans värdegrund och uppdrag?
Två läseböcker i svenska för årskurs 1 ochär analyserade och granskade utifrån ett queerteoretiskt perspektiv.
Kritisk diskursanalys används både som metod och teoretisk ram.
Studien visar att läromedelstexterna förmedlar stereotypa genuskonstruktioner och genomsyras av en heteronor-
mativ ordning och därmed bryter mot skolans värdegrund och uppdrag. Genom att anta ett normkritiskt perspek-
tiv i sin undervisning kan lärare bättre fullfölja sitt uppdrag i enlighet med grundskolans läroplan. Elever får då
också möjlighet att inom ramen för skolan kritisera fastlagda, rådande normer för bland annat genus och sexuali-
tet. Lärare kan utbilda för social förändring och skolan kan bli en alternativ plattform från samhällets strikta mall
för identitet, livsstil, kropp och sexualitet som följer ett heteronormativt manus.
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Olsson, Hanna
Nyckelord
Hetereonormativitet
queerteori
genus
normkritis
Språk
sv