Utomhuspedagogik - Läroplanens intentioner
Sammanfattning
Mitt syfte är att beskriva hur man arbetar med läroplanen i förskolan mot utomhuspedagogik
samt att förstå hur pedagogerna omsätter intentionerna till handling med utevistelsen.
Speciellt nu när den nya läroplanen förskolan, Lpfö98 reviderad 010 har kommit med nya
mål mot utevistelsen samt att målen har ändras från bör till skall.
Sociokulturella perspektivet har jag använt mig utav för att jag anser att när man är ute i
naturen sker lärandet oftast i en grupp.
Intervjuer var den metoden jag valde för att få svar på mina frågor. Anser att det är en bra
metod för då kan man ställa motfrågor om det är något man undrar över eller inte förstår. Men
hade ändå önskat att jag hade hunnit vara med under en dag och observerat för att verkligen se
hur de arbetar.
Resultatet av min undersökning blev att den att natur- och Ur och Skur förskolan arbetar
mycket med utomhuspedagogik samt att de omvandlar läroplanen så att målen skall passa in
på deras mål som de har när de är ute i naturen. Medan den traditionella förskolan tyckte att
det var samma som de var inne. Samt att de menade att de räckte att vara på gården för barnen
för att det är en upptäcktsfärd att bara gå runt hörnet på huset.
För min kommande yrkesroll som förskollärare måste jag arbeta mycket med att få barnen att
känna sig trygga ute i naturen och att de skall tycka det är roligt att vara ute. Att vara ute i
naturen är bra för barnen hälsa samt för deras grovmotoriska utveckling. Det är viktigt att
föräldrarna är positiva till att barnen tillbringar mycket tid utomhus och att de förstår vikten
av att ha bra kläder för att vara ute längre perioder.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Nyström, Karin
Nyckelord
Utomhuspedagogik
Läroplanen för förskolan
Språk
sv