Läraryrket, en yrkesprofession!? En studie om mina egna villkor för att komma ut i yrket
Abstract
Sammanfattning:
Uppsatsens syfte är att undersöka vilka problem som kan uppstå för lärarstudenten i tillblivningsprocessen till
läraryrket och därmed förstå sin egen kommande yrkesprofession. Huvudfrågor är vilka problem som kan uppstå
i tillblivandeprocessen till läraryrket utifrån begreppet professionalitet samt utifrån förhållandet mellan högskola
och arbetsplats. Jag diskuterar även hur jag som snart nyexaminerad lärare kan hantera dessa faktorer. Jag har
gjort en undersökning med en hermeneutisk metod där jag har analyserat material i form av egna teckningar som
är baserade på egna erfarenheter. Resultatet är att jag finner en problematik för studenten att förhålla sig till
lärarprofessionen i förhållande med egna föreställningar och skolans verksamhet. Ämnet har betydelse för
läraryrket på så vis att lärarstudenter som snart tar sin examen kanske känner igen sig i denna situation, samt att
jag upplever att det saknas diskussion om detta på lärarutbildningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Norberg, Emelie
Keywords
lärarstudent
lärarprofession
skola
föreställnin
Language
sv