Show simple item record

dc.contributor.authorNorberg, Emeliesv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:54:56Z
dc.date.available2011-12-20T10:54:56Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28200
dc.description.abstractSammanfattning: Uppsatsens syfte är att undersöka vilka problem som kan uppstå för lärarstudenten i tillblivningsprocessen till läraryrket och därmed förstå sin egen kommande yrkesprofession. Huvudfrågor är vilka problem som kan uppstå i tillblivandeprocessen till läraryrket utifrån begreppet professionalitet samt utifrån förhållandet mellan högskola och arbetsplats. Jag diskuterar även hur jag som snart nyexaminerad lärare kan hantera dessa faktorer. Jag har gjort en undersökning med en hermeneutisk metod där jag har analyserat material i form av egna teckningar som är baserade på egna erfarenheter. Resultatet är att jag finner en problematik för studenten att förhålla sig till lärarprofessionen i förhållande med egna föreställningar och skolans verksamhet. Ämnet har betydelse för läraryrket på så vis att lärarstudenter som snart tar sin examen kanske känner igen sig i denna situation, samt att jag upplever att det saknas diskussion om detta på lärarutbildningen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectlärarstudentsv
dc.subjectlärarprofessionsv
dc.subjectskolasv
dc.subjectföreställninsv
dc.titleLäraryrket, en yrkesprofession!? En studie om mina egna villkor för att komma ut i yrketsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record