• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Go for it” – En studie om grundskoleelevers tankar kring drama i undervisningen

Abstract
Sammanfattning: Syftet med vår undersökning var att utifrån ett elevperspektiv se till hur drama upplevs i undervisningen. Vi utgick ifrån frågeställningarna: Vilka erfarenheter har elever av drama i undervisningen? Hur resonerar elever kring drama i skolan? Hur kan drama legitimeras i undervisning mot bakgrund av elevers uppfattningar? Vår undersökning utfördes i en niondeklass vi själva arbetat med i ett musikalprojekt hösten 010. Vi använde oss av en enkät, till samtliga elever, som innehöll frågor med både fasta och öppna svarsalternativ, samt genomförde intervjuer med fyra av eleverna som utgick från enkätens frågor. Resultatet visade på att elevernas uppfattning om drama skiljde sig åt. Dock var upplevelsen till största del positiv. De ansåg att drama var ett medel för att jobba med självförtroende och trygghet i gruppen, samt att skapa en tillåtande miljö och bättre sammanhållning i klassen. Eleverna upplevde att de främst arbetat med drama i årskurserna 7-9 och därefter F-3, medan de under årskurserna 4-6 upplevt att drama i undervisning närmast upphörde. Användandet av drama tycks också variera inom ämnena. Musik, SO och ibland även språk ses som de största bärarna av dramaarbetet. Inom idrott, NO och matematik var användandet av drama mycket lågt eller inget alls. Vi ser att en anledning till frånvaron av drama ligger i lärarnas brist på kunskap om drama som verktyg i undervisningen. Detta anser vi kan kopplas till att de estetiska läroprocesserna, där drama ingår, inte har någon nämnvärd plats i lärarutbildning. Att arbeta med elevers självkänsla och trygghet i gruppen ser vi som en viktig del i läraryrket. Vi fick här se att eleverna upplever att detta är ett av resultaten av arbetet med drama. 


Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28204
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28204_1.pdf (696.9Kb)
Date
2011
Author
Arvidsson, Ida
Holmström, Madelene
Keywords
Drama
estetiska läroprocesser
klassklimat
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV