Show simple item record

dc.contributor.authorArvidsson, Idasv
dc.contributor.authorHolmström, Madelenesv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:55:16Z
dc.date.available2011-12-20T10:55:16Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28204
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med vår undersökning var att utifrån ett elevperspektiv se till hur drama upplevs i undervisningen. Vi utgick ifrån frågeställningarna: Vilka erfarenheter har elever av drama i undervisningen? Hur resonerar elever kring drama i skolan? Hur kan drama legitimeras i undervisning mot bakgrund av elevers uppfattningar? Vår undersökning utfördes i en niondeklass vi själva arbetat med i ett musikalprojekt hösten 010. Vi använde oss av en enkät, till samtliga elever, som innehöll frågor med både fasta och öppna svarsalternativ, samt genomförde intervjuer med fyra av eleverna som utgick från enkätens frågor. Resultatet visade på att elevernas uppfattning om drama skiljde sig åt. Dock var upplevelsen till största del positiv. De ansåg att drama var ett medel för att jobba med självförtroende och trygghet i gruppen, samt att skapa en tillåtande miljö och bättre sammanhållning i klassen. Eleverna upplevde att de främst arbetat med drama i årskurserna 7-9 och därefter F-3, medan de under årskurserna 4-6 upplevt att drama i undervisning närmast upphörde. Användandet av drama tycks också variera inom ämnena. Musik, SO och ibland även språk ses som de största bärarna av dramaarbetet. Inom idrott, NO och matematik var användandet av drama mycket lågt eller inget alls. Vi ser att en anledning till frånvaron av drama ligger i lärarnas brist på kunskap om drama som verktyg i undervisningen. Detta anser vi kan kopplas till att de estetiska läroprocesserna, där drama ingår, inte har någon nämnvärd plats i lärarutbildning. Att arbeta med elevers självkänsla och trygghet i gruppen ser vi som en viktig del i läraryrket. Vi fick här se att eleverna upplever att detta är ett av resultaten av arbetet med drama. 

sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDramasv
dc.subjectestetiska läroprocessersv
dc.subjectklassklimatsv
dc.title”Go for it” – En studie om grundskoleelevers tankar kring drama i undervisningensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record