dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med vår undersökning var att utifrån ett elevperspektiv se till hur drama upplevs i undervisningen. Vi
utgick ifrån frågeställningarna: Vilka erfarenheter har elever av drama i undervisningen? Hur resonerar elever
kring drama i skolan? Hur kan drama legitimeras i undervisning mot bakgrund av elevers uppfattningar? Vår
undersökning utfördes i en niondeklass vi själva arbetat med i ett musikalprojekt hösten 010. Vi använde oss av
en enkät, till samtliga elever, som innehöll frågor med både fasta och öppna svarsalternativ, samt genomförde
intervjuer med fyra av eleverna som utgick från enkätens frågor. Resultatet visade på att elevernas uppfattning
om drama skiljde sig åt. Dock var upplevelsen till största del positiv. De ansåg att drama var ett medel för att
jobba med självförtroende och trygghet i gruppen, samt att skapa en tillåtande miljö och bättre sammanhållning i
klassen. Eleverna upplevde att de främst arbetat med drama i årskurserna 7-9 och därefter F-3, medan de under
årskurserna 4-6 upplevt att drama i undervisning närmast upphörde. Användandet av drama tycks också variera
inom ämnena. Musik, SO och ibland även språk ses som de största bärarna av dramaarbetet. Inom idrott, NO och
matematik var användandet av drama mycket lågt eller inget alls. Vi ser att en anledning till frånvaron av drama
ligger i lärarnas brist på kunskap om drama som verktyg i undervisningen. Detta anser vi kan kopplas till att de
estetiska läroprocesserna, där drama ingår, inte har någon nämnvärd plats i lärarutbildning. Att arbeta med
elevers självkänsla och trygghet i gruppen ser vi som en viktig del i läraryrket. Vi fick här se att eleverna
upplever att detta är ett av resultaten av arbetet med drama.
| sv |