Show simple item record

dc.contributor.authorEricsson, Lailasv
dc.contributor.authorNordh, Sofiasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:55:26Z
dc.date.available2011-12-20T10:55:26Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28206
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte Syftet med undersökningen var att ta del av olika undervisningsformer av kreativ art i matematik för att belysa hur undervisningsformerna kan ta sig uttryck, dess möjligheter och eventuella hinder. Hur motiveras behovet av alternativa kreativa arbetsmetoder i matematik? Vad är karaktäristiskt för dessa metoder? Vilka möjligheter och hinder ser de lärare som valt att tillämpa dem i sitt arbete? Metod Vi har använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod där tre lärare har intervjuats. Resultat Vårt resultat visar att en kreativ arbetsmetod i matematik kan skapa möjligheter för samtal och ett lustfyllt lärande. Arbetsformen kan ses som ett redskap för att konkretisera matematikens abstrakta innehåll. Arbetsformen kan även bidra till att gruppsammanhållningen och samarbetet stärks hos eleverna. Att arbeta kreativt med matematik främjar också leken och dess möjligheter för lärande. Det framgår också att matematikboken inte ska uteslutas i undervisningen, utan bör ses som ett komplement. Betydelse för läraryrket Att alla elever är olika och därmed har olika förutsättningar är något som lärarutbildningen lägger stor vikt vid. När det kommer till alternativa metoder för inlärning i matematik och övriga ämnen, gäller samma sak. Alla elever ska ha rätt att ta in kunskap på det sätt som han/hon har lättast för. Att som lärare vara medveten om de möjligheter som en kreativ matematikundervisning kan ge, gör det möjligt att möta eleven där denne befinner sig.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKreativsv
dc.subjectlaborativsv
dc.subjectskapandesv
dc.subjectfri matematiksv
dc.subjectmatemsv
dc.titleEn kreativ matematikundervisnings möjligheter En studie om tre lärares syn på matematikinlärningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record