• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En kreativ matematikundervisnings möjligheter En studie om tre lärares syn på matematikinlärning

Sammanfattning
Sammanfattning: Syfte Syftet med undersökningen var att ta del av olika undervisningsformer av kreativ art i matematik för att belysa hur undervisningsformerna kan ta sig uttryck, dess möjligheter och eventuella hinder. Hur motiveras behovet av alternativa kreativa arbetsmetoder i matematik? Vad är karaktäristiskt för dessa metoder? Vilka möjligheter och hinder ser de lärare som valt att tillämpa dem i sitt arbete? Metod Vi har använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod där tre lärare har intervjuats. Resultat Vårt resultat visar att en kreativ arbetsmetod i matematik kan skapa möjligheter för samtal och ett lustfyllt lärande. Arbetsformen kan ses som ett redskap för att konkretisera matematikens abstrakta innehåll. Arbetsformen kan även bidra till att gruppsammanhållningen och samarbetet stärks hos eleverna. Att arbeta kreativt med matematik främjar också leken och dess möjligheter för lärande. Det framgår också att matematikboken inte ska uteslutas i undervisningen, utan bör ses som ett komplement. Betydelse för läraryrket Att alla elever är olika och därmed har olika förutsättningar är något som lärarutbildningen lägger stor vikt vid. När det kommer till alternativa metoder för inlärning i matematik och övriga ämnen, gäller samma sak. Alla elever ska ha rätt att ta in kunskap på det sätt som han/hon har lättast för. Att som lärare vara medveten om de möjligheter som en kreativ matematikundervisning kan ge, gör det möjligt att möta eleven där denne befinner sig.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28206
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28206_1.pdf (578.1Kb)
Datum
2011
Författare
Ericsson, Laila
Nordh, Sofia
Nyckelord
Kreativ
laborativ
skapande
fri matematik
matem
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV