En kreativ matematikundervisnings möjligheter En studie om tre lärares syn på matematikinlärning
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syfte
Syftet med undersökningen var att ta del av olika undervisningsformer av kreativ art i matematik för att belysa
hur undervisningsformerna kan ta sig uttryck, dess möjligheter och eventuella hinder.
Hur motiveras behovet av alternativa kreativa arbetsmetoder i matematik?
Vad är karaktäristiskt för dessa metoder?
Vilka möjligheter och hinder ser de lärare som valt att tillämpa dem i sitt arbete?
Metod
Vi har använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod där tre lärare har intervjuats.
Resultat
Vårt resultat visar att en kreativ arbetsmetod i matematik kan skapa möjligheter för samtal och ett lustfyllt
lärande. Arbetsformen kan ses som ett redskap för att konkretisera matematikens abstrakta innehåll.
Arbetsformen kan även bidra till att gruppsammanhållningen och samarbetet stärks hos eleverna. Att arbeta
kreativt med matematik främjar också leken och dess möjligheter för lärande. Det framgår också att
matematikboken inte ska uteslutas i undervisningen, utan bör ses som ett komplement.
Betydelse för läraryrket
Att alla elever är olika och därmed har olika förutsättningar är något som lärarutbildningen lägger stor vikt vid.
När det kommer till alternativa metoder för inlärning i matematik och övriga ämnen, gäller samma sak. Alla
elever ska ha rätt att ta in kunskap på det sätt som han/hon har lättast för. Att som lärare vara medveten om de
möjligheter som en kreativ matematikundervisning kan ge, gör det möjligt att möta eleven där denne befinner
sig.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Ericsson, Laila
Nordh, Sofia
Nyckelord
Kreativ
laborativ
skapande
fri matematik
matem
Språk
sv