Visa enkel post

dc.contributor.authorJohansson, Ceciliasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:55:30Z
dc.date.available2011-12-20T10:55:30Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28207
dc.description.abstractSammanfattning Syftet är att undersöka om fiolpedagoger inom kulturskolorna i Göteborg uttrycker en förekomst av ergonomi i fiolundervisningen samt hur de i så fall tar in ergonomi i undervisningen. Jag har använt mig av metodtriangulering men insamlingen har varit en kvantitativ enkätmetod. Det empiriska materialet har baserats på 14st enkäter ifyllda av Göteborgs kommuns sammanlagda 16st anställda fiolpedagoger. Forskningslitteratur, rapporter, styrdokument som ansetts ha relevans till ämnet har används som teoretisk bas, tillsammans med den sociokulturella teorin. Resultaten har visat på en låg användning av ergonomi i fiolundervisningen, i vad som uttrycks från pedagogerna. Få arbetsmetoder för ergonomiska moment verkar finnas men behöver inte visa på en brist av arbetsmetoder i praktiken. Förekomst av ergonomi i undervisningen verkar i resultatet variera mellan ålderskategorier. De äldsta lärarna och de yngsta lärarna använder sig minst av ergonomi i fiolundervisningen. Statistik visar på en stor skadeförekomst bland verksamma musiker och forskningen uttrycker ett behov av ett skadeförebyggande arbete i början av den musikaliska utvecklingen. Kulturskolan har inga nationella styrdokument som kan visa på riktlinjer inom ett skadeförebyggande arbete. Det är av vikt att som lärare reflektera över sin ergonomiska undervisning eftersom spänningar kan försvåra inlärning. Studien har även en betydelse för läraryrket eftersom ergonomi är en viktig aspekt för motivation och motivation är en viktig aspekt för lärande. I Kulturskolan sker oftast den första kontakten med instrumentet för eleven. Som pedagog vill jag vara den som skapar en förutsättning för ett livslångt lärande.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectErgonomisv
dc.subjectfiolundervisningsv
dc.subjectbelastningsskador ochsv
dc.title”Vad är grovmotorik?” - en sociokulturell undersökning om förekomsten av ergonomi i kulturskolans fiolundervisning i Göteborgsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post