”Dumma dig!” En studie om hur förskolor arbetar med likabehandlingsplaner.
Abstract
Sammanfattning
C-uppsats inom lärarutbildningen 15 hp, där vi tittat på tre förskolors likabehandlingsplaner och
analyserat dem. Vi ville ta reda på hur förskolornas handlingsplaner såg ut och om de skilde sig ifrån
varandra. Vi ville även se hur pedagogerna på förskolorna praktiskt arbetar med det som står i
likabehandlingsplanerna tillsammans med barnen. Genom analys av dokument, intervjuer och
observationer har vi försökt få en bild av hur det kan se ut i arbetet mot att motverka kränkningar och
diskriminering.
Syfte
Vi vill få en ökad kunskap i hur likabehandlingsplanerna är uppbyggda, vad de grundas på och hur de genomförs
på förskolan. Vi vill även bidra med kunskap och information åt läsaren.
Huvudfråga
I vår studie har vi ställt oss följande frågor:
Följer verksamheternas egna likabehandlingsplan de riktlinjer som skolverket har?
Arbetar pedagogerna medvetet med likabehandlingsplanen?
Hur ser det ut i praktiken i förhållande till likabehandlingsplanen på förskolan?
Metod och material
Vi har utgått ifrån de likabehandlingsplaner som förskolorna arbetet fram i början av verksamhetsåret. Därefter
har vi gjort intervjuer med två pedagoger på varje förskola, samt observerat pedagogerna i arbetet med barnen.
Resultat
Resultatet visar att pedagogernas arbete med att motverka diskriminering och kränkningar inom förskolan utifrån
likabehandlingsplanen brister i vissa delar. Vad vi även sett är att likabehandlingsplanerna skiljer sig ifrån
varandra trots de riktlinjer skolverket har. De förskolor vi har valt arbetar inte medvetet med
likabehandlingsplanen i sitt vardagliga arbete tillsammans med barnen. Inte heller såg vi att det som stod i
dokumenten sattes i praktiken tillsammans med barnen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
eliasson, camilla
brejnak, julia
Keywords
Likabehandlingsplan
konfliktlösning
uteslutning,
Language
sv