• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Dumma dig!” En studie om hur förskolor arbetar med likabehandlingsplaner.

Abstract
Sammanfattning C-uppsats inom lärarutbildningen 15 hp, där vi tittat på tre förskolors likabehandlingsplaner och analyserat dem. Vi ville ta reda på hur förskolornas handlingsplaner såg ut och om de skilde sig ifrån varandra. Vi ville även se hur pedagogerna på förskolorna praktiskt arbetar med det som står i likabehandlingsplanerna tillsammans med barnen. Genom analys av dokument, intervjuer och observationer har vi försökt få en bild av hur det kan se ut i arbetet mot att motverka kränkningar och diskriminering. Syfte Vi vill få en ökad kunskap i hur likabehandlingsplanerna är uppbyggda, vad de grundas på och hur de genomförs på förskolan. Vi vill även bidra med kunskap och information åt läsaren. Huvudfråga I vår studie har vi ställt oss följande frågor: Följer verksamheternas egna likabehandlingsplan de riktlinjer som skolverket har? Arbetar pedagogerna medvetet med likabehandlingsplanen? Hur ser det ut i praktiken i förhållande till likabehandlingsplanen på förskolan? Metod och material Vi har utgått ifrån de likabehandlingsplaner som förskolorna arbetet fram i början av verksamhetsåret. Därefter har vi gjort intervjuer med två pedagoger på varje förskola, samt observerat pedagogerna i arbetet med barnen. Resultat Resultatet visar att pedagogernas arbete med att motverka diskriminering och kränkningar inom förskolan utifrån likabehandlingsplanen brister i vissa delar. Vad vi även sett är att likabehandlingsplanerna skiljer sig ifrån varandra trots de riktlinjer skolverket har. De förskolor vi har valt arbetar inte medvetet med likabehandlingsplanen i sitt vardagliga arbete tillsammans med barnen. Inte heller såg vi att det som stod i dokumenten sattes i praktiken tillsammans med barnen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28209
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28209_1.pdf (186.7Kb)
Date
2011
Author
eliasson, camilla
brejnak, julia
Keywords
Likabehandlingsplan
konfliktlösning
uteslutning,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV