Alla orkar inte kämpa i både motvind och uppförsbacke – En kvalitativ studie om särskilt stöd till elever men läs- och skrivsvårigheter i grundskolan
Abstract
Alla elever har rätt till en likvärdig utbildning enligt Skolagen 2010:800. Jag vill ta reda på hur det ser ut i
verkligheten för elever i grundskolan med dyslexi: hur ser stödet ut till elever med dyslexi samt hur
åtgärdsprogram utformas för dessa elever. Rapporten bygger på tre frågeställningar som avgränsar mitt syfte:
- Hur arbetar lärare, specialpedagoger och annan personal i grundskolan med elever med
- Hur är stödet utformat?
- Vilka kompensatoriska hjälpmedel används?
Med hjälp av en kvalitativ hermeneutisk undersökningsmetod har jag genomfört och samlat in data bestående av
intervjuer samt granskat sju åtgärdsprogram, upprättade för elever med någon form av läs- och skrivsvårighet.
Jag har analyserat åtgärdsprogrammen i förhållande till gällande nationella och internationella styrdokument,
konventioner, deklarationer och förordningar. Sökandet efter förståelse är en tolkningsprocess av dokument
gentemot praktiken. En del av mitt resultat pekar på ämnesområdets stora betydelse för läraryrket, då dyslexi
berör all personal i skolan. Har en elev svårt med skriftspråket måste vi som professionella lärare finna andra
vägar för elevens kunskapsinhämtning. Genom kunskap om svårigheter kan lärare skapa lässtimulerande miljöer
med ett accepterande förhållningssätt med omtanke inom ramen för skolans alla ämnen. Viktig slutsats av
studien är att utredningar, stödinsatser och åtgärdsprogram behövs inom skolan för alla elever orkar inte kämpa i
både motvind och uppförsbacke utan stöd från oss pedagoger.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Karlsson, Emma
Keywords
dyslexi
hjälpmedel
kompensatoriska stödåtgärder,
Language
sv