• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alla orkar inte kämpa i både motvind och uppförsbacke – En kvalitativ studie om särskilt stöd till elever men läs- och skrivsvårigheter i grundskolan

Sammanfattning
Alla elever har rätt till en likvärdig utbildning enligt Skolagen 2010:800. Jag vill ta reda på hur det ser ut i verkligheten för elever i grundskolan med dyslexi: hur ser stödet ut till elever med dyslexi samt hur åtgärdsprogram utformas för dessa elever. Rapporten bygger på tre frågeställningar som avgränsar mitt syfte: - Hur arbetar lärare, specialpedagoger och annan personal i grundskolan med elever med - Hur är stödet utformat? - Vilka kompensatoriska hjälpmedel används? Med hjälp av en kvalitativ hermeneutisk undersökningsmetod har jag genomfört och samlat in data bestående av intervjuer samt granskat sju åtgärdsprogram, upprättade för elever med någon form av läs- och skrivsvårighet. Jag har analyserat åtgärdsprogrammen i förhållande till gällande nationella och internationella styrdokument, konventioner, deklarationer och förordningar. Sökandet efter förståelse är en tolkningsprocess av dokument gentemot praktiken. En del av mitt resultat pekar på ämnesområdets stora betydelse för läraryrket, då dyslexi berör all personal i skolan. Har en elev svårt med skriftspråket måste vi som professionella lärare finna andra vägar för elevens kunskapsinhämtning. Genom kunskap om svårigheter kan lärare skapa lässtimulerande miljöer med ett accepterande förhållningssätt med omtanke inom ramen för skolans alla ämnen. Viktig slutsats av studien är att utredningar, stödinsatser och åtgärdsprogram behövs inom skolan för alla elever orkar inte kämpa i både motvind och uppförsbacke utan stöd från oss pedagoger.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28210
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28210_1.pdf (338.4Kb)
Datum
2011
Författare
Karlsson, Emma
Nyckelord
dyslexi
hjälpmedel
kompensatoriska stödåtgärder,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV