Synen på naturen – En kvalitativ textanalys av läromedel i biologi
Abstract
Sammanfattning
Uppsatsens syfte är att analysera vilken natursyn som förmedlas till elever i läromedel för biologi på gymnasiet, samt att
undersöka korrelationen mellan denna och den natursyn som ligger till grund för, inom området relevanta,
styrdokument. Utifrån det formuleras frågeställningarna: Vilken natursyn förmedlas i kursböcker för biologi A på
gymnasiet? och Hur stämmer denna överens med den natursyn som ligger till grund för, för ämnet biologi, relevanta
styrdokument? Genom kvalitativ textanalys, med idealtyper som analysverktyg, granskas tre olika läromedel skrivna för
kursen biologi A. Analysen visar att de tre olika läromedlen till viss del förmedlar skilda natursyner och att det endast är
två av dem som ger uttryck för en natursyn som överensstämmer med den som ligger till grund för de relevanta
styrdokumenten. Det innebär en natursyn som bygger på ett mekanistiskt och meristiskt tankesätt där naturen uppfattas
som ett objekt i relation till det mänskliga subjektet, samt har som främsta syfte att tjäna människan med olika typer av
resurser. Naturen har framförallt ett värde i relation till människan och den enda vägen till kunskap om naturen är
strukturerad analys av olika fenomen genom hypotetisk-deduktiv metod. En medvetenhet om att naturens resurser är
ändliga har lett till ett hållbarhetstänkande med kommande generationer i beaktande och begreppet ”hållbar utveckling”
är utmärkande för synsättet. En intention med uppsatsen är att inspirera lärare till kritisk reflektion över den egna
natursynen liksom den natursyn som förmedlas i olika typer av läromedel. Det ger en möjlighet att lyfta ämnet med
elever, att tillsammans med dem granska förhållningssätt till naturen i syfte att bättre förstå och hitta vägar bort från
rådande miljöproblem.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Lindström, Kristin
Keywords
Natursyn
Läromedelsanalys
Människans relation ti
Language
sv