• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Synen på naturen – En kvalitativ textanalys av läromedel i biologi

Sammanfattning
Sammanfattning Uppsatsens syfte är att analysera vilken natursyn som förmedlas till elever i läromedel för biologi på gymnasiet, samt att undersöka korrelationen mellan denna och den natursyn som ligger till grund för, inom området relevanta, styrdokument. Utifrån det formuleras frågeställningarna: Vilken natursyn förmedlas i kursböcker för biologi A på gymnasiet? och Hur stämmer denna överens med den natursyn som ligger till grund för, för ämnet biologi, relevanta styrdokument? Genom kvalitativ textanalys, med idealtyper som analysverktyg, granskas tre olika läromedel skrivna för kursen biologi A. Analysen visar att de tre olika läromedlen till viss del förmedlar skilda natursyner och att det endast är två av dem som ger uttryck för en natursyn som överensstämmer med den som ligger till grund för de relevanta styrdokumenten. Det innebär en natursyn som bygger på ett mekanistiskt och meristiskt tankesätt där naturen uppfattas som ett objekt i relation till det mänskliga subjektet, samt har som främsta syfte att tjäna människan med olika typer av resurser. Naturen har framförallt ett värde i relation till människan och den enda vägen till kunskap om naturen är strukturerad analys av olika fenomen genom hypotetisk-deduktiv metod. En medvetenhet om att naturens resurser är ändliga har lett till ett hållbarhetstänkande med kommande generationer i beaktande och begreppet ”hållbar utveckling” är utmärkande för synsättet. En intention med uppsatsen är att inspirera lärare till kritisk reflektion över den egna natursynen liksom den natursyn som förmedlas i olika typer av läromedel. Det ger en möjlighet att lyfta ämnet med elever, att tillsammans med dem granska förhållningssätt till naturen i syfte att bättre förstå och hitta vägar bort från rådande miljöproblem.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28211
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28211_1.pdf (150.4Kb)
Datum
2011
Författare
Lindström, Kristin
Nyckelord
Natursyn
Läromedelsanalys
Människans relation ti
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV