• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Gör vi det vi tror vi gör, ser vi det vi tror vi ser?” – en kvalitativ studie om dokumentation som verktyg i förskolan

Sammanfattning
Studien behandlar pedagogisk dokumentation som verktyg i förskolan. Vi har då valt att utgå ifrån den reviderande läroplanen för förskolan som framhåller betydelsen av kontinuerlig och systematisk dokumentation för kvalitetssäkring av verksamheten. Syftet är att bidra till en fördjupad kunskap om hur pedagoger kan arbeta med dokumentation för att förbättra verksamhetens kvalité. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning där vi intervjuat fem verksamma pedagoger för att ta reda på deras uppfattningar om pedagogisk dokumentation som ett arbetsverktyg och vidare hur de omsätter dessa tankar i praktiken. Vårt resultat visar att förskolans organisation i mycket påverkar kvalitén, vilket pedagoger i liten utsträckning kan påverka. Vi menar dock att pedagoger bör vara medvetna om detta för att kunna göra det bästa utifrån de förutsättningar de har. När det gäller verksamhetens innehåll och genomförande är pedagogisk dokumentation inte bara användbart utan dessutom ett nödvändigt redskap för att kunna förbättra förskolans kvalitet. Utifrån detta framhåller vi i våra slutsatser tre specifika områden som är betydelsefulla att fokusera på, barns utveckling och lärande, pedagogers lärande och förhållningsätt samt samverkan med föräldrar.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28212
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28212_1.pdf (232.5Kb)
Datum
2011
Författare
Holm, Therese
Bosanac, Natasa
Nyckelord
pedagogisk dokumentation
kvalité
förskola
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV