dc.contributor.author | Holm, Therese | sv |
dc.contributor.author | Bosanac, Natasa | sv |
dc.date.accessioned | 2011-12-20T10:55:57Z | |
dc.date.available | 2011-12-20T10:55:57Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28212 | |
dc.description.abstract | Studien behandlar pedagogisk dokumentation som verktyg i förskolan. Vi har då valt att utgå ifrån den
reviderande läroplanen för förskolan som framhåller betydelsen av kontinuerlig och systematisk dokumentation
för kvalitetssäkring av verksamheten. Syftet är att bidra till en fördjupad kunskap om hur pedagoger kan arbeta
med dokumentation för att förbättra verksamhetens kvalité. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning där vi
intervjuat fem verksamma pedagoger för att ta reda på deras uppfattningar om pedagogisk dokumentation som
ett arbetsverktyg och vidare hur de omsätter dessa tankar i praktiken. Vårt resultat visar att förskolans
organisation i mycket påverkar kvalitén, vilket pedagoger i liten utsträckning kan påverka. Vi menar dock att
pedagoger bör vara medvetna om detta för att kunna göra det bästa utifrån de förutsättningar de har. När det
gäller verksamhetens innehåll och genomförande är pedagogisk dokumentation inte bara användbart utan
dessutom ett nödvändigt redskap för att kunna förbättra förskolans kvalitet. Utifrån detta framhåller vi i våra
slutsatser tre specifika områden som är betydelsefulla att fokusera på, barns utveckling och lärande, pedagogers
lärande och förhållningsätt samt samverkan med föräldrar. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | pedagogisk dokumentation | sv |
dc.subject | kvalité | sv |
dc.subject | förskola | sv |
dc.title | ”Gör vi det vi tror vi gör, ser vi det vi tror vi ser?” – en kvalitativ studie om dokumentation som verktyg i förskolan | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |