Vad är det som gör att det blir mörkt på natten? En learning study med åldersintegrerad undervisning.
Abstract
Syftet med denna undersökning är att studera vad som är kritiskt för att utveckla förståelse för varför det blir
ljust på dagen och mörkt på natten. Studien är en learning study och utgår från variationsteorin. Med denna
metod undersöks den egna verksamheten systematiskt och med ett teoretiskt ramverk i samråd med andra lärare
och forskare. Lektionerna genomförs i cykler. De planeras, genomförs, analyseras, revideras och genomförs
igen. Datamaterialet består av intervjuer, videoinspelade lektioner, observationer samt frågeundersökningar
innan och efter varje lektion. Undervisningen har varit åldersintegrerad, från förskoleklass till skolår 3. Huruvida
åldersintegrering kan främja eller försvåra för elever att förstå lärandeobjektet analyseras också.
Sammanfattningsvis kan konstateras att elevernas förståelse av fenomenet kan delas in i fyra kategorier. En
föreställning om att solen försvinner bakom något, en geocentrisk modell där solen rör sig runt jorden, en
heliocentrisk modell med solen i centrum och en kategori med den heliocentriska modellen men med svårigheten
att relatera den till egna observationer. Liknande resultat har tidigare studier visat, men i denna studie går jag ett
steg längre och undersöker vad som orsakar dessa föreställningar. De kritiska aspekter som framkommit för att
förstå lärandeobjektet är att utveckla förståelse för att jorden roterar runt sin egen axel ett varv per dygn och att
samtidigt förstå att jorden kretsar runt solen, som har en fast position, en gång per år. Detta måste uppfattas
simultant. Mellan andra och tredje lektionen skiftades perspektivet från jordens rörelser till att solen inte rör sig.
Solens position var då invariant medan jordens rörelser varierades. Då möjliggjordes urskiljning av de kritiska
aspekterna till lärandeobjektet. Den åldersintegrerade undervisningen påvisade vikten av att utgå från barns
kvalitativt olika förförståelse. Studien gick från att i första lektionen inte lyckas hitta de kritiska aspekterna till
att i tredje lektionen nå ett positivt utfall för flertalet elever, oavsett ålder.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Fredriksson, Anette
Keywords
Learning study
åldersintegrering
variationsteori
Language
sv