Flickor, pojkar eller individer? – En studie om pedagogers förhållningssätt ur ett genusperspektiv på en Reggio Emilia-profilerad förskola.
Abstract
Syftet med studien var att undersöka pedagogers förhållningssätt till flickor och pojkar vid samling- och måltidssituationer på en Reggio Emilia-profilerad förskola. Dessutom har jag fokuserat på pedagogernas tankar om genus och hur de uppfattar att dessa tar sig uttryck i verksamhetens vuxenstyrda aktiviteter. Den pedagogiska filosofin Reggio Emilia är tydlig med att betona att alla barn är kompetenta, oavsett kön. Jag tyckte därför det var intressant att med hjälp av observationer med observationsschema försöka finna ut om, och i så fall hur, detta tar sig uttryck i verksamheten. Då jag också velat synliggöra pedagogernas tankar kring genus i förhållande till de vuxenstyrda aktiviteterna har jag använt mig av kvalitativa intervjuer. Mitt resultat visar på att trots att flickorna tog mer uppmärksamhet vid måltidssituationerna än vid samlingarna är det fortfarande pojkarna som tar och får mest uppmärksamhet under samtliga observerade tillfällen. Det är också pojkarna som talar mest spontant. Pedagogerna försöker många gånger uppmuntrar flickorna till att prata via frågor och följdfrågor men byter ofta fokus till pojkarnas spontana samtalande. De visade sig också att pojkarna får flest positiva tillsägelser i under de observerade tillfällena. Vad gäller den negativa uppmärksamheten under samlingssituationerna var det pojkarna som fick flest tillsägelser medan det under måltiderna var flickorna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Lindsköld, Pernilla
Keywords
Genus
Reggio Emilia
Samling
Måltid
Förskola
Language
sv