• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Med fokus på målen- En läromedelsgranskning om elevers möjligheter att nå målen i geometri och rumsuppfattning

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med vår undersökning är att ta reda på huruvida läromedlet Mästerkatten med tillhörande lärarhandledningar ger eleverna möjlighet att nå målen i geometri och rumsuppfattning. Våra huvudfrågor är: 1. Skiljer sig kursplanen i matematik, i Lpo94, mot den i Lgr11 gällande geometri och rumsuppfattning? . Hur ser läromedlets struktur och dess kunskapssyn ut? 3. Behandlar läromedlet det centrala innehållet i kursplanen (Lgr11) gällande geometri och rumsuppfattning? 4. Behandlar läromedlet det stoff som föreslås i kursplanen (Lpo94) med tillhörande kommentarer gällande geometri och rumsuppfattning? 5. Vilken funktion fyller lärarhandledningen? För att kunna svara på våra huvudfrågor och uppfylla vårt syfte har vi i vårt arbete utgått från tre granskningsmallar (se kapitlet Metod, Beskrivning av läromedelsgranskningen). Dessa har utformats med hjälp av Madeleine Löwings bok Baskunskaper i matematik (00) samt kursplanerna i matematik tillhörande Lpo94 och Lgr11. Vår läromedelsgranskning visar att eleverna ges möjlighet att nå målen i Lpo94:s kursplan i matematik gällande geometri och rumsuppfattning, under förutsättning att pedagogen använder lärarhandledningen. När det gäller kunskapskraven i Lgr11 framgår det dock att eleverna inte ges chans att nå alla mål. Detta till följd av läromedlets brist på uppgifter där eleverna får öva på att ”föra och följa matematiska resonemang[…] om […] geometriska mönster…” (Lgr11:6). Vidare kan man av vårt resultat avläsa att det är nödvändigt att använda lärarhandledningen, på det sätt läromedelsförfattarna avsett, för att läromedlet ska leva upp till kraven i kursplanerna. Om detta inte görs är läromedlet otillräckligt vilket i sin tur kan leda till att eleverna inte når målen. Eftersom vår studie åskådliggjort hur betydelsefull lärarhandledningen är och hur bristfällig matematikundervisningen blir om pedagogen enbart utgår från elevernas arbetsböcker anser vi att det är av största vikt att lärare tar detta i beaktande och inte förlitar sig helt på innehållet i elevernas arbetsböcker, då de planerar sin matematikundervisning. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28218
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28218_1.pdf (349.5Kb)
Datum
2011
Författare
Larsson, Cecilia
Nyckelord
centralt innehåll
konceptuellt lärande
kunskapsk
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV