Att lära sig bokföring
Abstract
Syfte: Den dubbla bokföringen är egentligen logiskt uppbyggd men den kräver en viss
förståelse och kännedom för att man ska lära sig att behärska den. Många
elever finner det svårt. Den här undersökningen avser att bidra med kunskap
om hur lärare i företagsekonomi i den svenska gymnasieskolan ser på lärande
av den dubbla bokföringen inom ämnet företagsekonomi.
Problemställning: Hur ser lärare i företagsekonomi på gymnasieelevers lärande av bokföring?
Metod: Den här undersökningen inleddes med en sökning kring vilken forskning som
genomförts inom ämnesdidaktik för företagsekonomi i allmänhet, mot
gymnasieskolan och bokföring i synnerhet. En referensram skapades och
därefter intervjuades fyra behöriga lärare vid fyra olika gymnasieskolor i
Göteborg utifrån didaktikens grundfrågor; vad‐, hur‐, och varför. Med
utgångspunkt i erhållen data skapades kategorier vars egenskaper sedan
analyserades.
Resultat: Erhållen data kategoriserades i fem kategorier, där de intervjuade lärarna
menar att bokföring är ett av de svårare momenten inom företagsekonomin
eftersom eleverna har en svag förförståelse. De kräver att man arbetar med att
motivera momentet, utveckla begreppen hos eleverna och även anpassa
tempot.
Slutsatser: Den dubbla bokföringen är ett i grunden logiskt och strukturerat system för att
företag ska kunna hålla reda på sina affärshändelser. Men det är ett abstrakt
område för många elever eftersom man saknar förkunskaper om det, vilket
skiljer bokföring från ex. marknadsföring. De intervjuade lärarna ser därför
bokföring som ett av de svårare momenten inom företagsekonomin att lära.
Undersökningen visar också på att lärarna anser det viktigt att man som elev
tillägnar sig de aktuella ekonomiska begreppen inom bokföring och deras
innebörd.
Degree
Student essay