• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att lära sig bokföring

Sammanfattning
Syfte: Den dubbla bokföringen är egentligen logiskt uppbyggd men den kräver en viss förståelse och kännedom för att man ska lära sig att behärska den. Många elever finner det svårt. Den här undersökningen avser att bidra med kunskap om hur lärare i företagsekonomi i den svenska gymnasieskolan ser på lärande av den dubbla bokföringen inom ämnet företagsekonomi. Problemställning: Hur ser lärare i företagsekonomi på gymnasieelevers lärande av bokföring? Metod: Den här undersökningen inleddes med en sökning kring vilken forskning som genomförts inom ämnesdidaktik för företagsekonomi i allmänhet, mot gymnasieskolan och bokföring i synnerhet. En referensram skapades och därefter intervjuades fyra behöriga lärare vid fyra olika gymnasieskolor i Göteborg utifrån didaktikens grundfrågor; vad‐, hur‐, och varför. Med utgångspunkt i erhållen data skapades kategorier vars egenskaper sedan analyserades. Resultat: Erhållen data kategoriserades i fem kategorier, där de intervjuade lärarna menar att bokföring är ett av de svårare momenten inom företagsekonomin eftersom eleverna har en svag förförståelse. De kräver att man arbetar med att motivera momentet, utveckla begreppen hos eleverna och även anpassa tempot. Slutsatser: Den dubbla bokföringen är ett i grunden logiskt och strukturerat system för att företag ska kunna hålla reda på sina affärshändelser. Men det är ett abstrakt område för många elever eftersom man saknar förkunskaper om det, vilket skiljer bokföring från ex. marknadsföring. De intervjuade lärarna ser därför bokföring som ett av de svårare momenten inom företagsekonomin att lära. Undersökningen visar också på att lärarna anser det viktigt att man som elev tillägnar sig de aktuella ekonomiska begreppen inom bokföring och deras innebörd.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28219
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28219_1.pdf (181.9Kb)
Datum
2011
Författare
Lööf, Anders
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV