• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Metoder för läsinlärning- en kvalitativ studie om lärares metodval i relation till individualisering

Abstract
Lärare arbetar med läsinlärning på olika sätt beroende på vilken metod de har valt att utgå från. En del lärare arbetar utifrån en syntetisk metod där avkodning står i centrum. Andra lärare arbetar utifrån en analytisk metod där helheten är det väsentliga att utgå ifrån. Syftet med denna studie är att undersöka på vilka grunder lärare väljer metoder. Vidare vill jag, med denna studie, undersöka vilka förutsättningar att möta variationen av elever som lärare stöter på när de arbetar utifrån de olika metoderna. Undersökningen syftar också till att undersöka hur lärarna arbetar utifrån valda metoder för att bemöta dessa förutsättningar. För att besvara frågeställningarna har jag utgått från en kvalitativ forskningsansats där samtalsintervjun är mitt instrument för att frambringa data. Respondenterna är åtta lärare som arbetar utifrån olika metoder. Resultatet för min undersökning visar att lärare som arbetar avkodningsinriktat upplever den fonologiska medvetenheten som en förutsättning för läsinlärning. När lärare utgår från helordsmetoder utgår de från elevens egna erfarenhet och tillåter eleverna att experimentera och skapa sin egen kunskap i sociala sammanhang. Lärare arbetar oftast inte enbart uifrån en metod utan kombinerar delar från flera. Resultatet visar också lärarnas uppfattning kring problematiken att anpassa undervisningen efter variationen av elevers kunskaper. Många lärare erfar att tiden är en bristvara som försvårar individualiseringen. Lärarna arbetar med läsgrupper för att anpassa texterna utifrån elevens läsförmåga. Läsgrupper används också för att lärarna upplever att detta ger mer tid att fokusera på en mindre grupp elever åt gången. Denna undersökning är relevant för läraryrket eftersom det ger en insikt i hur olika lärare grundar sina metodval. Genom att ta del av detta kan andra lärare (och lärarstudenter) upmuntras att reflektera kring sina egna metoder och vilka förutsättningar de ger till att anpassa undervisningen efter variationen av elever.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28221
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28221_1.pdf (156.0Kb)
Date
2011
Author
Stoltz, Terese
Keywords
metoder för läsinlärning
individualisering
menin
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV