dc.contributor.author | Stoltz, Terese | sv |
dc.date.accessioned | 2011-12-20T10:56:53Z | |
dc.date.available | 2011-12-20T10:56:53Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28221 | |
dc.description.abstract | Lärare arbetar med läsinlärning på olika sätt beroende på vilken metod de har valt att utgå från. En del
lärare arbetar utifrån en syntetisk metod där avkodning står i centrum. Andra lärare arbetar utifrån en
analytisk metod där helheten är det väsentliga att utgå ifrån. Syftet med denna studie är att undersöka på
vilka grunder lärare väljer metoder. Vidare vill jag, med denna studie, undersöka vilka förutsättningar att
möta variationen av elever som lärare stöter på när de arbetar utifrån de olika metoderna. Undersökningen
syftar också till att undersöka hur lärarna arbetar utifrån valda metoder för att bemöta dessa förutsättningar.
För att besvara frågeställningarna har jag utgått från en kvalitativ forskningsansats där samtalsintervjun är
mitt instrument för att frambringa data. Respondenterna är åtta lärare som arbetar utifrån olika metoder.
Resultatet för min undersökning visar att lärare som arbetar avkodningsinriktat upplever den fonologiska
medvetenheten som en förutsättning för läsinlärning. När lärare utgår från helordsmetoder utgår de från
elevens egna erfarenhet och tillåter eleverna att experimentera och skapa sin egen kunskap i sociala
sammanhang. Lärare arbetar oftast inte enbart uifrån en metod utan kombinerar delar från flera. Resultatet
visar också lärarnas uppfattning kring problematiken att anpassa undervisningen efter variationen av elevers
kunskaper. Många lärare erfar att tiden är en bristvara som försvårar individualiseringen. Lärarna arbetar
med läsgrupper för att anpassa texterna utifrån elevens läsförmåga. Läsgrupper används också för att
lärarna upplever att detta ger mer tid att fokusera på en mindre grupp elever åt gången.
Denna undersökning är relevant för läraryrket eftersom det ger en insikt i hur olika lärare grundar sina
metodval. Genom att ta del av detta kan andra lärare (och lärarstudenter) upmuntras att reflektera kring sina
egna metoder och vilka förutsättningar de ger till att anpassa undervisningen efter variationen av elever. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | metoder för läsinlärning | sv |
dc.subject | individualisering | sv |
dc.subject | menin | sv |
dc.title | Metoder för läsinlärning- en kvalitativ studie om lärares metodval i relation till individualisering | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |