Show simple item record

dc.contributor.authorStoltz, Teresesv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:56:53Z
dc.date.available2011-12-20T10:56:53Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28221
dc.description.abstractLärare arbetar med läsinlärning på olika sätt beroende på vilken metod de har valt att utgå från. En del lärare arbetar utifrån en syntetisk metod där avkodning står i centrum. Andra lärare arbetar utifrån en analytisk metod där helheten är det väsentliga att utgå ifrån. Syftet med denna studie är att undersöka på vilka grunder lärare väljer metoder. Vidare vill jag, med denna studie, undersöka vilka förutsättningar att möta variationen av elever som lärare stöter på när de arbetar utifrån de olika metoderna. Undersökningen syftar också till att undersöka hur lärarna arbetar utifrån valda metoder för att bemöta dessa förutsättningar. För att besvara frågeställningarna har jag utgått från en kvalitativ forskningsansats där samtalsintervjun är mitt instrument för att frambringa data. Respondenterna är åtta lärare som arbetar utifrån olika metoder. Resultatet för min undersökning visar att lärare som arbetar avkodningsinriktat upplever den fonologiska medvetenheten som en förutsättning för läsinlärning. När lärare utgår från helordsmetoder utgår de från elevens egna erfarenhet och tillåter eleverna att experimentera och skapa sin egen kunskap i sociala sammanhang. Lärare arbetar oftast inte enbart uifrån en metod utan kombinerar delar från flera. Resultatet visar också lärarnas uppfattning kring problematiken att anpassa undervisningen efter variationen av elevers kunskaper. Många lärare erfar att tiden är en bristvara som försvårar individualiseringen. Lärarna arbetar med läsgrupper för att anpassa texterna utifrån elevens läsförmåga. Läsgrupper används också för att lärarna upplever att detta ger mer tid att fokusera på en mindre grupp elever åt gången. Denna undersökning är relevant för läraryrket eftersom det ger en insikt i hur olika lärare grundar sina metodval. Genom att ta del av detta kan andra lärare (och lärarstudenter) upmuntras att reflektera kring sina egna metoder och vilka förutsättningar de ger till att anpassa undervisningen efter variationen av elever.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmetoder för läsinlärningsv
dc.subjectindividualiseringsv
dc.subjectmeninsv
dc.titleMetoder för läsinlärning- en kvalitativ studie om lärares metodval i relation till individualiseringsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record