Show simple item record

dc.contributor.authorPihl, Mariasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:57:03Z
dc.date.available2011-12-20T10:57:03Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28223
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte och frågeställning Syftet med den här uppsatsen är att ge exempel på hur elevers läs- och skrivsvårigheter kan se ut samt hur man kan hjälpa elever arbeta med dessa svårigheter med främst IKT. Frågeställningarna är: • Hur beskriver specialpedagoger elevers läs- och skrivsvårigheter? • Hur kan pedagoger, med hjälp av IKT, hjälpa elever att ta till sig text? • Vilka för- respektive nackdelar säger specialpedagoger att det finns med användandet av IKT i detta sammanhang? Metod Uppsatsen bygger på en kvalitativ intervjustudie genomförd i ett begränsat geografiskt område. Jag har genomfört så kallade riktat öppna intervjuer med sex specialpedagoger. I de öppet riktade intervjuerna får informanterna ge sin syn på fenomenet som i det här fallet är läs- och skrivsvårigheter och arbete med IKT. Analysen är gjord genom genomgång av det transkriberade materialet där jag har kategoriserat svaren i olika kategorier utifrån mina frågeställningar. Resultat Resultatet av intervjuerna visar att läs- och skrivsvårigheter är ett komplext och svårt ämne. Det finns fler än ett sätt att beskriva hur det kan se ut. Det viktigaste som alla informanter tog upp var att elever med läs- och skrivsvårigheter har en avkodningssvårighet. Specialpedagogerna tog även upp dålig läsförståelse och brister i den fonologiska medvetenheten som viktiga faktorer när de skulle beskriva elevers läs- och skrivsvårigheter. De vanligaste IKT-verktygen som användes var Daisy-spelare, datorprogram av olika slag samt talsyntes. Specialpedagogerna ser fler fördelar än nackdelar med att använda IKT till elever med läs- och skrivsvårigheter. Relevans för läraryrket Det här är ett viktigt ämne och för att på bästa sätt kunna hjälpa elever med läs- och skrivsvårigheter måste alla pedagoger i skolan ha kunskap om ämnet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLäs- och skrivsvårighetersv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectfonologisk medvetesv
dc.titleBeskriva och arbeta med elevers läs- och skrivsvårigheter – sex specialpedagoger berättarsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record