dc.contributor.author | Pihl, Maria | sv |
dc.date.accessioned | 2011-12-20T10:57:03Z | |
dc.date.available | 2011-12-20T10:57:03Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28223 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syfte och frågeställning
Syftet med den här uppsatsen är att ge exempel på hur elevers läs- och skrivsvårigheter kan se ut samt hur man
kan hjälpa elever arbeta med dessa svårigheter med främst IKT. Frågeställningarna är:
• Hur beskriver specialpedagoger elevers läs- och skrivsvårigheter?
• Hur kan pedagoger, med hjälp av IKT, hjälpa elever att ta till sig text?
• Vilka för- respektive nackdelar säger specialpedagoger att det finns med användandet av IKT i detta
sammanhang?
Metod
Uppsatsen bygger på en kvalitativ intervjustudie genomförd i ett begränsat geografiskt område. Jag har
genomfört så kallade riktat öppna intervjuer med sex specialpedagoger. I de öppet riktade intervjuerna får
informanterna ge sin syn på fenomenet som i det här fallet är läs- och skrivsvårigheter och arbete med IKT.
Analysen är gjord genom genomgång av det transkriberade materialet där jag har kategoriserat svaren i olika
kategorier utifrån mina frågeställningar.
Resultat
Resultatet av intervjuerna visar att läs- och skrivsvårigheter är ett komplext och svårt ämne. Det finns fler än ett
sätt att beskriva hur det kan se ut. Det viktigaste som alla informanter tog upp var att elever med läs- och
skrivsvårigheter har en avkodningssvårighet. Specialpedagogerna tog även upp dålig läsförståelse och brister i
den fonologiska medvetenheten som viktiga faktorer när de skulle beskriva elevers läs- och skrivsvårigheter. De
vanligaste IKT-verktygen som användes var Daisy-spelare, datorprogram av olika slag samt talsyntes.
Specialpedagogerna ser fler fördelar än nackdelar med att använda IKT till elever med läs- och skrivsvårigheter.
Relevans för läraryrket
Det här är ett viktigt ämne och för att på bästa sätt kunna hjälpa elever med läs- och skrivsvårigheter måste alla
pedagoger i skolan ha kunskap om ämnet. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Läs- och skrivsvårigheter | sv |
dc.subject | IKT | sv |
dc.subject | fonologisk medvete | sv |
dc.title | Beskriva och arbeta med elevers läs- och skrivsvårigheter – sex specialpedagoger berättar | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |