• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Beskriva och arbeta med elevers läs- och skrivsvårigheter – sex specialpedagoger berättar

Sammanfattning
Sammanfattning: Syfte och frågeställning Syftet med den här uppsatsen är att ge exempel på hur elevers läs- och skrivsvårigheter kan se ut samt hur man kan hjälpa elever arbeta med dessa svårigheter med främst IKT. Frågeställningarna är: • Hur beskriver specialpedagoger elevers läs- och skrivsvårigheter? • Hur kan pedagoger, med hjälp av IKT, hjälpa elever att ta till sig text? • Vilka för- respektive nackdelar säger specialpedagoger att det finns med användandet av IKT i detta sammanhang? Metod Uppsatsen bygger på en kvalitativ intervjustudie genomförd i ett begränsat geografiskt område. Jag har genomfört så kallade riktat öppna intervjuer med sex specialpedagoger. I de öppet riktade intervjuerna får informanterna ge sin syn på fenomenet som i det här fallet är läs- och skrivsvårigheter och arbete med IKT. Analysen är gjord genom genomgång av det transkriberade materialet där jag har kategoriserat svaren i olika kategorier utifrån mina frågeställningar. Resultat Resultatet av intervjuerna visar att läs- och skrivsvårigheter är ett komplext och svårt ämne. Det finns fler än ett sätt att beskriva hur det kan se ut. Det viktigaste som alla informanter tog upp var att elever med läs- och skrivsvårigheter har en avkodningssvårighet. Specialpedagogerna tog även upp dålig läsförståelse och brister i den fonologiska medvetenheten som viktiga faktorer när de skulle beskriva elevers läs- och skrivsvårigheter. De vanligaste IKT-verktygen som användes var Daisy-spelare, datorprogram av olika slag samt talsyntes. Specialpedagogerna ser fler fördelar än nackdelar med att använda IKT till elever med läs- och skrivsvårigheter. Relevans för läraryrket Det här är ett viktigt ämne och för att på bästa sätt kunna hjälpa elever med läs- och skrivsvårigheter måste alla pedagoger i skolan ha kunskap om ämnet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28223
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28223_1.pdf (1.023Mb)
Datum
2011
Författare
Pihl, Maria
Nyckelord
Läs- och skrivsvårigheter
IKT
fonologisk medvete
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV