”Demokrati betyder folkstyre” Om gymnasielärares beskrivningar av demokrati och det demokratiska uppdraget i kursen samhällskunskap A
Sammanfattning
Sammanfattning
Rapportens syfte är att beskriva samhällskunskapslärares berättelser om sin egen
demokratisyn och uppfattningar av demokratiuppdraget i gymnasiekursen Samhällskunskap
A. För att uppnå syftet har vi besvarat två huvudfrågor:
1. Hur beskriver gymnasielärare i samhällskunskap sin demokratisyn?
. Hur beskriver gymnasielärare i samhällskunskap det demokratiska uppdraget i kursen
Samhällskunskap A?
Resultatet bygger på intervjuer med nio samhällskunskapslärare som undervisar i kursen
Samhällskunskap A på en skola i Göteborgsområdet. Lärarna är utvalda utifrån att skapa
maximal variation av utsagor. I gruppen av respondenter finns fem kvinnor och fyra män i
varierande ålder med olika lång erfarenhet. De flesta lärarna har olika ämneskombinationer i
sin tjänst.
Respondenternas beskrivningar av sin demokratisyn har kategoriserats och demokratisynerna
som framträder är konkurrensdemokrati, deltagardemokrati och radikaldemokrati.
Respondenterna redogör för en statsvetenskaplig syn på demokrati, det vill säga demokrati
som ett sätt att fatta beslut. Demokrati som livsform framkommer inte tydligt men i en utsaga
påtalas att demokratibegreppet kan röra alla samhällets områden, även i form av ekonomisk
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Olsson, Sven
Sundqvist, Johan
Svensson, Mikael
Nyckelord
Demokrati
Demokratisyn
demokratiskt uppdrag
sam
Språk
sv