Visa enkel post

dc.contributor.authorOlsson, Svensv
dc.contributor.authorSundqvist, Johansv
dc.contributor.authorSvensson, Mikaelsv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:57:06Z
dc.date.available2011-12-20T10:57:06Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28224
dc.description.abstractSammanfattning Rapportens syfte är att beskriva samhällskunskapslärares berättelser om sin egen demokratisyn och uppfattningar av demokratiuppdraget i gymnasiekursen Samhällskunskap A. För att uppnå syftet har vi besvarat två huvudfrågor: 1. Hur beskriver gymnasielärare i samhällskunskap sin demokratisyn? . Hur beskriver gymnasielärare i samhällskunskap det demokratiska uppdraget i kursen Samhällskunskap A? Resultatet bygger på intervjuer med nio samhällskunskapslärare som undervisar i kursen Samhällskunskap A på en skola i Göteborgsområdet. Lärarna är utvalda utifrån att skapa maximal variation av utsagor. I gruppen av respondenter finns fem kvinnor och fyra män i varierande ålder med olika lång erfarenhet. De flesta lärarna har olika ämneskombinationer i sin tjänst. Respondenternas beskrivningar av sin demokratisyn har kategoriserats och demokratisynerna som framträder är konkurrensdemokrati, deltagardemokrati och radikaldemokrati. Respondenterna redogör för en statsvetenskaplig syn på demokrati, det vill säga demokrati som ett sätt att fatta beslut. Demokrati som livsform framkommer inte tydligt men i en utsaga påtalas att demokratibegreppet kan röra alla samhällets områden, även i form av ekonomisksv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDemokratisv
dc.subjectDemokratisynsv
dc.subjectdemokratiskt uppdragsv
dc.subjectsamsv
dc.title”Demokrati betyder folkstyre” Om gymnasielärares beskrivningar av demokrati och det demokratiska uppdraget i kursen samhällskunskap Asv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post