Musikens betydelse för barns språkutveckling - en studie om musik, språk och kommunikation på en förskola
Abstract
Syftet med min studie var att undersöka musikens betydelse för barns språkutveckling i förskolan. Detta genom
att undersöka hur pedagoger kan skapa kommunikativa och språkliga sammanhang med hjälp av musik och på så
sätt utveckla barns språk. För att ta reda på detta har jag gjort observationer av tre musiksamlingar i förskolan,
med tre olika pedagoger. Jag har också gjort kvalitativa samtalsintervjuer med dessa pedagoger om deras syn på
musik och språk i förskolan. Resultatet visar att pedagogerna skapar kommunikativa och språkliga sammanhang
genom ramsor, sånger, berättelser och lekar, men framförallt genom att ha en öppenhet gentemot barnen och
lyssna på vad de har att säga och uttrycker. Här utvecklar musiken barnens språk genom att barnen blir
deltagande i ett språkligt sammanhang, där barnen får uppmuntran till att använda många olika språk och där det
bildas ett samspel och kommunikation mellan barnen. Detta är mycket relevant för läraryrket då det är av stor
vikt att vi som pedagoger möter barnen på ett öppet sätt och skapar språkliga sammanhang där vi uppmuntrar
barnen till att uttrycka sig på många olika sätt.
3
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Eckerström, Johanna
Keywords
Musik
språkutveckling
kommunikation
musisk
Language
sv