Show simple item record

dc.contributor.authorEckerström, Johannasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:57:11Z
dc.date.available2011-12-20T10:57:11Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28225
dc.description.abstractSyftet med min studie var att undersöka musikens betydelse för barns språkutveckling i förskolan. Detta genom att undersöka hur pedagoger kan skapa kommunikativa och språkliga sammanhang med hjälp av musik och på så sätt utveckla barns språk. För att ta reda på detta har jag gjort observationer av tre musiksamlingar i förskolan, med tre olika pedagoger. Jag har också gjort kvalitativa samtalsintervjuer med dessa pedagoger om deras syn på musik och språk i förskolan. Resultatet visar att pedagogerna skapar kommunikativa och språkliga sammanhang genom ramsor, sånger, berättelser och lekar, men framförallt genom att ha en öppenhet gentemot barnen och lyssna på vad de har att säga och uttrycker. Här utvecklar musiken barnens språk genom att barnen blir deltagande i ett språkligt sammanhang, där barnen får uppmuntran till att använda många olika språk och där det bildas ett samspel och kommunikation mellan barnen. Detta är mycket relevant för läraryrket då det är av stor vikt att vi som pedagoger möter barnen på ett öppet sätt och skapar språkliga sammanhang där vi uppmuntrar barnen till att uttrycka sig på många olika sätt. 3sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMusiksv
dc.subjectspråkutvecklingsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectmusisksv
dc.titleMusikens betydelse för barns språkutveckling - en studie om musik, språk och kommunikation på en förskolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record