Show simple item record

dc.contributor.authorCreutzer Hagman, Mariesv
dc.contributor.authorOlsson, Sandrasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:57:16Z
dc.date.available2011-12-20T10:57:16Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28226
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte: Syftet med vår studie är att ta reda på hur 7 stycken pedagoger förhåller sig till utomhusmatematik och deras inställning till den. Metod och material: Metoden vi har valt är en kvalitativ metod där vi har intervjuat 7 pedagoger i förskoleklass och skola. Vi har intervjuat pedagogerna där vi ställde frågor till dom och vi använde även en diktafon där vi spelade in svaren vi fick. Resultat: Samtliga av alla pedagoger tyckte att utomhuspedagogik i matematik gynnade barns lärande. Pedagogerna tyckte att om man varvar teori och praktik så blir det lättare för eleverna att lära sig matematik. En del av pedagogerna tyckte att det skulle finnas färdigt material som de kunde använda, och de andra pedagogerna tyckte det var bra att använda det material som finns i naturen. Pedagogerna jobbade övervägande med de matematiska begreppen såsom under, över och stor, liten när de var ute. Vi har kommit fram till att de pedagoger som vi har intervjuat är positiva till utomhusmatematik men de använder det inte regelbundet. Betydelse för läraryrket: Utomhuspedagogik i matematik har stor betydelse för att man som pedagog kan genom variation i läroprocessen få eleverna att lära sig matematik. Genom att eleverna får arbeta med alla sinnena får de uppleva matematiken. Eleverna kan sätta matematiken i ett sammanhang och inte bara att matematik är siffror utan så mycket mer.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectUtomhuspedagogiksv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectförskoleklasssv
dc.subjectmaterisv
dc.titleUtomhusmatematik - en fallstudie om pedagogers förhållningsättsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record