Grammatik och ”övrigt”. En komparativ och kvalitativ studie om grammatikens roll i läromedel för ämnet svenska
Abstract
Sammanfattning
Syftet är att ge en bild av hur grammatiken framställs gentemot övriga avsnitt (här grammatik gentemot övrigt) i
moderna läromedel i ämnet svenska. Den övergripande frågeställningen är; Hur presenteras grammatiken gentemot
övriga avsnitt? Som tillägg finns den sekundära frågeställningen; Vilka attityder visar ämnets behandling i läromedel
på? En litteraturstudie har genomförts med tre olika läroböcker som underlag. Följande aspekter har analyserats:
omfång, pedagogiska utgångspunkter, formen – den textuella strukturen, innehållet – den ideationella strukturen,
relationen – den interpersonella strukturen och övriga inlärningsaspekter (bilder, formulering). Alla punkterna har
analyserats genom att jämföra grammatik med övrigt och även genom att jämföra de olika böckerna med varandra. När
det gäller aspekterna formen, innehållet och relationen har en modell för textanalys använts. Analyserna av formen har
gjorts med hjälp av detaljanalyser av stickprov. I övrigt har hela böckerna analyserats. Resultatet har visat att det finns
en tydlig skiljelinje mellan grammatik och övrigt. Grammatik är mindre varierad och mer kortfattad än övrigt när det
gäller formen med bl.a. syntax, textbindning och lexikogrammatik. Det hänger samman med att det i grammatik inte
finns några formuleringar, bilder eller strukturer som uppmanar till kreativitet problematisering eller helhetstänkande.
Grammatik har ett litet omfång jämfört med övrigt och följer i alla böckerna samma struktur som en följd av en tydlig
vertikal intertextualitet. Strukturen i övrigt däremot är inte likadan i alla böckerna och delmomenten går ofta in i
varandra. Grammatik och övrigt blandas däremot aldrig samman. I grammatik är uppgifterna främst behavioristiska,
medan de i övrigt går åt det konstruktivistiska och socio-kulturella hållet. Resultatet är av betydelse för läraryrket, då
det är viktigt att vara medveten om skiljelinjen mellan grammatik och övrigt i läroböckerna för att kunna förändra
attityder och börja tänka på grammatik i termer om kreativitet och helhetstänkande. För att kunna förändra attityderna
bör grammatik integreras med övrigt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Alvevid, Maria
Keywords
Grammatik
läromedel
textanalys
pedagogiska lära
Language
sv