• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Grammatik och ”övrigt”. En komparativ och kvalitativ studie om grammatikens roll i läromedel för ämnet svenska

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet är att ge en bild av hur grammatiken framställs gentemot övriga avsnitt (här grammatik gentemot övrigt) i moderna läromedel i ämnet svenska. Den övergripande frågeställningen är; Hur presenteras grammatiken gentemot övriga avsnitt? Som tillägg finns den sekundära frågeställningen; Vilka attityder visar ämnets behandling i läromedel på? En litteraturstudie har genomförts med tre olika läroböcker som underlag. Följande aspekter har analyserats: omfång, pedagogiska utgångspunkter, formen – den textuella strukturen, innehållet – den ideationella strukturen, relationen – den interpersonella strukturen och övriga inlärningsaspekter (bilder, formulering). Alla punkterna har analyserats genom att jämföra grammatik med övrigt och även genom att jämföra de olika böckerna med varandra. När det gäller aspekterna formen, innehållet och relationen har en modell för textanalys använts. Analyserna av formen har gjorts med hjälp av detaljanalyser av stickprov. I övrigt har hela böckerna analyserats. Resultatet har visat att det finns en tydlig skiljelinje mellan grammatik och övrigt. Grammatik är mindre varierad och mer kortfattad än övrigt när det gäller formen med bl.a. syntax, textbindning och lexikogrammatik. Det hänger samman med att det i grammatik inte finns några formuleringar, bilder eller strukturer som uppmanar till kreativitet problematisering eller helhetstänkande. Grammatik har ett litet omfång jämfört med övrigt och följer i alla böckerna samma struktur som en följd av en tydlig vertikal intertextualitet. Strukturen i övrigt däremot är inte likadan i alla böckerna och delmomenten går ofta in i varandra. Grammatik och övrigt blandas däremot aldrig samman. I grammatik är uppgifterna främst behavioristiska, medan de i övrigt går åt det konstruktivistiska och socio-kulturella hållet. Resultatet är av betydelse för läraryrket, då det är viktigt att vara medveten om skiljelinjen mellan grammatik och övrigt i läroböckerna för att kunna förändra attityder och börja tänka på grammatik i termer om kreativitet och helhetstänkande. För att kunna förändra attityderna bör grammatik integreras med övrigt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28227
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28227_1.pdf (330.6Kb)
Datum
2011
Författare
Alvevid, Maria
Nyckelord
Grammatik
läromedel
textanalys
pedagogiska lära
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV