Show simple item record

dc.contributor.authorCenterlund, Lisasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:57:42Z
dc.date.available2011-12-20T10:57:42Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28230
dc.description.abstractBakgrund Den internationella undersökningen PIRLS (2007) ) visar att elever i årskurs fyra läser allt sämre, samt har en försämrad attityd gentemot läsning. I de svenska resultaten i studien framkom också en signifikant skillnad mellan flickor och pojkar vad det gällde läsprovsresultat. De svenska flickorna hade betydligt bättre resultat än vad pojkarna hade. Resultaten fick mig att vilja undersöka hur pedagoger ser på kön och genus när det gäller barns läsning. Forskare menar också att pojkar ser läsning som något feminint, vilket gör att de inte vill läsa. Det blev därför intressant för mig att undersöka hur pedagoger i början av barns lärande, förskolan, arbetar för att främja läslusten hos barnen, och om det finns någon skillnad i hur de bemöter pojkars och flickors läslust. Syfte Undersökningen syftar till att undersöka om pedagoger i förskolan bemöter barns läslust på olika sätt, beroende på barnets kön. Syftet är också att undersöka hur pedagogerna aktivt arbetar för att främja barnens läslust. Metod Som undersökningsmetod har jag genomfört kvalitativa intervjuer med pedagoger som är verksamma i förskolan, samt utfört observationer av pedagogernas arbete med barnen. Jag har intervjuat fyra pedagoger som är verksamma på två olika avdelningar, på samma förskola. Resultat I min studie har jag kommit fram till att pedagogernas arbete med läslusten påverkas av barnens kön. Den spontana tanken hos pedagogerna är att könet inte ska påverka, men djupare intervjufrågor, samt observationer, visar att så inte är fallet. På förskolan finns ingen gemensam förhållning till hur genusarbete, eller arbete med läslusten ska främjas, men pedagogerna arbetar mycket med fånga upp stunderna i vardagen för att öka barnens språkliga intresse.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLäslustsv
dc.subjectgenussv
dc.subjectkönsrollersv
dc.subjectpedagogersv
dc.title”Det ligger ju i tiden att man ska lära sig det”- En kvalitativ undersökning av pedagogers arbete med läslust, ur ett genusperspektivsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record