• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det ligger ju i tiden att man ska lära sig det”- En kvalitativ undersökning av pedagogers arbete med läslust, ur ett genusperspektiv

Sammanfattning
Bakgrund Den internationella undersökningen PIRLS (2007) ) visar att elever i årskurs fyra läser allt sämre, samt har en försämrad attityd gentemot läsning. I de svenska resultaten i studien framkom också en signifikant skillnad mellan flickor och pojkar vad det gällde läsprovsresultat. De svenska flickorna hade betydligt bättre resultat än vad pojkarna hade. Resultaten fick mig att vilja undersöka hur pedagoger ser på kön och genus när det gäller barns läsning. Forskare menar också att pojkar ser läsning som något feminint, vilket gör att de inte vill läsa. Det blev därför intressant för mig att undersöka hur pedagoger i början av barns lärande, förskolan, arbetar för att främja läslusten hos barnen, och om det finns någon skillnad i hur de bemöter pojkars och flickors läslust. Syfte Undersökningen syftar till att undersöka om pedagoger i förskolan bemöter barns läslust på olika sätt, beroende på barnets kön. Syftet är också att undersöka hur pedagogerna aktivt arbetar för att främja barnens läslust. Metod Som undersökningsmetod har jag genomfört kvalitativa intervjuer med pedagoger som är verksamma i förskolan, samt utfört observationer av pedagogernas arbete med barnen. Jag har intervjuat fyra pedagoger som är verksamma på två olika avdelningar, på samma förskola. Resultat I min studie har jag kommit fram till att pedagogernas arbete med läslusten påverkas av barnens kön. Den spontana tanken hos pedagogerna är att könet inte ska påverka, men djupare intervjufrågor, samt observationer, visar att så inte är fallet. På förskolan finns ingen gemensam förhållning till hur genusarbete, eller arbete med läslusten ska främjas, men pedagogerna arbetar mycket med fånga upp stunderna i vardagen för att öka barnens språkliga intresse.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28230
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28230_1.pdf (279.7Kb)
Datum
2011
Författare
Centerlund, Lisa
Nyckelord
Läslust
genus
könsroller
pedagoger
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV