”Man kan vara hund och katt också, man får välja…”-en kvalitativ studie av barns reflektioner kring lek och lärande i förskola och skola
Abstract
Sammanfattning
Mitt syfte är att ta reda på förskole- och skolbarns erfarenheter av lek och lärande. Frågorna jag har undersökt är:
Vad säger barn om sin egen lek? Vad säger barn om sitt lärande? Finns det någon skillnad på vad barn i förskola
och skola har för erfarenhet av lek och lärande? Som metod använder jag mig av en kvalitativ samtalsintervju
när jag intervjuar barn i åldrarna 3,5-6 år i förskolan och 10-11åringar i en fjärde klass. Därefter analyserar jag
barnens svar utifrån relevant litteratur om lek och lärande utifrån ett sociokulturellt perspektiv och även
utvecklingspedagogiskt perspektiv. Jag ser ett resultat som tyder på att barns lek och lärande sker i samspel med
andra barn och vuxna. Erfarenheter av lek och lärande ser olika ut i förskola och skola. Leken är frivillig och
anpassad till tid och rum i förskola och skola. Genom att lyfta barns tankar kring lek och lärande kan vi se att ett
synliggörande av barns lärande är viktigt. Det betyder att lärare behöver dokumentera barns lärande för barnens
skull. Slutligen visar resultatet även att rum för lek är viktigt och att vänskap är av stor betydelse för barns lek
och lärande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Andersson, Karin
Keywords
lek
lärande
skola
förskola
vänskap
Language
sv