• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Man kan vara hund och katt också, man får välja…”-en kvalitativ studie av barns reflektioner kring lek och lärande i förskola och skola

Sammanfattning
Sammanfattning Mitt syfte är att ta reda på förskole- och skolbarns erfarenheter av lek och lärande. Frågorna jag har undersökt är: Vad säger barn om sin egen lek? Vad säger barn om sitt lärande? Finns det någon skillnad på vad barn i förskola och skola har för erfarenhet av lek och lärande? Som metod använder jag mig av en kvalitativ samtalsintervju när jag intervjuar barn i åldrarna 3,5-6 år i förskolan och 10-11åringar i en fjärde klass. Därefter analyserar jag barnens svar utifrån relevant litteratur om lek och lärande utifrån ett sociokulturellt perspektiv och även utvecklingspedagogiskt perspektiv. Jag ser ett resultat som tyder på att barns lek och lärande sker i samspel med andra barn och vuxna. Erfarenheter av lek och lärande ser olika ut i förskola och skola. Leken är frivillig och anpassad till tid och rum i förskola och skola. Genom att lyfta barns tankar kring lek och lärande kan vi se att ett synliggörande av barns lärande är viktigt. Det betyder att lärare behöver dokumentera barns lärande för barnens skull. Slutligen visar resultatet även att rum för lek är viktigt och att vänskap är av stor betydelse för barns lek och lärande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/28231
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_28231_1.pdf (174.2Kb)
Datum
2011
Författare
Andersson, Karin
Nyckelord
lek
lärande
skola
förskola
vänskap
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV