• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verbala faktorer och strategier som påverkar kommunikationen med individer drabbade av Alzheimers sjukdom

Verbal factors and strategies that affect communication with individuals with Alzheimers´s disease

Abstract
Drygt 90 000 personer i Sverige lider av Alzheimers, vilket är en form av demenssjukdom där de intellektuella förmågorna avtar med tiden till följd av pågående degenerering av cellerna i hjärnan. När den språkliga förmågan försämras kan livskvalitén minska till följd av att hinder för det psykiska och fysiska välbefinnande uppkommer. Vid kommunikationen med Alzheimersjuka individer är finns många hinder för en god kommunikation och hinder i kommunikationen anses i många fall vara en av de tyngsta bördorna vid Alzheimers sjukdom. Tidigare forskning pekar på att resultatet av kommunikationens utfall till stor del är relaterad till den kunskap och färdighet inom kommunikation och kommunikationsstrategier som vårdgivaren besitter. Syftet med litteraturöversikten var att undersöka vilka verbala faktorer och strategier som främst påverkar kommunikationen med individer drabbade av Alzheimers sjukdom. En litteraturöversikt där åtta artiklar analyserades och slutligen presenterades i form av fyra teman som växt fram; olika slags frågor, krav som ställs på minnet, olika slags repetition samt olika attribut i talet. Kunskap i hur vårdgivare kan påverka utfallet i kommunikationen med individer drabbade av Alzheimers sjukdom är viktig. Då den sjukdomsdrabbade har allt svårare att lära sig nya saker bör utbildning av kommunikationsstrategier samt förändringar i talet, ske hos vårdgivaren. Den empiriska kunskapen kring hur kommunikationen med individer drabbade av Alzheimers sjukdom är idag eftersatt och mer forskning krävs.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28311
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_28311_1.pdf (190.9Kb)
Date
2012-01-12
Author
Löfvenholm, Ricardo-Arturo
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV