Visa enkel post

dc.contributor.authorNilsson, Anette
dc.date.accessioned2012-01-26T12:53:57Z
dc.date.available2012-01-26T12:53:57Z
dc.date.issued2012-01-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28414
dc.description.abstractSyfte Som matematiklärare är det viktigt att vara uppmärksam på bland annat olika motivationsgrad inför matematikämnet bland eleverna och hur pedagogerna kan påverka detta. Syftet med denna studie var att undersöka motivationen till matematik bland elever i årskurs 6 och årskurs 9. Jag ville också undersöka hur eleverna uppfattade matematiklärarnas undervisningsmetoder och hur dessa eventuellt påverkade elevernas motivation. Frågeställningar • Hur motiverade är de tillfrågade eleverna i årskurs 6 och årskurs 9 inför ämnet matematik? • Finns det skillnader i motivation till ämnet matematik bland de tillfrågade eleverna i årskurs 6 respektive 9? • Hur uppfattar de tillfrågade eleverna i årskurs 6 och årskurs 9 att deras lärare undervisar i matematik? • Hur ser sambandet ut mellan de tillfrågade elevernas motivation och deras uppfattning av lärarens arbetssätt i ämnet matematik? Metod Jag ville undersöka om det förelåg några skillnader mellan elevers motivation i årskurs 6 och årskurs 9. Jag ville belysa och jämföra matematikmotivationen på två skolor utifrån olika åldrar och lärares undervisningsmetoder. Eftersom forskningsfrågorna berörde skillnader mellan elevers motivation i olika årskurser, ansågs en enkätundersökning som en lämplig undersökningsmetod. Studien kan sägas vara av kvantitativ karaktär. Undersökningen har genomförts med en enkätundersökning på två olika skolor med totalt 168 elever, 83 elever från årskurs 6 och 85 elever från årskurs 9. Resultat Eleverna i de båda årskurserna var måttligt motiverade till ämnet. Dock finns det fler elever med låg motivation i större utsträckning i årskurs 9, medan elever med hög motivation finns i årskurs 6. De mer motiverade eleverna, från båda årskurserna anser att läraren har ett mer varierat och strukturerat arbetssätt. Förhoppningsvis kan denna studie vara till nytta och inspiration för en framtida generation matematiklärare likväl för nutida aktiva matematiklärare.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT11-IPS-03 PDGX62sv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectinre motivationsv
dc.subjectyttre motivationsv
dc.subjectundervisningssättsv
dc.titleElevers motivation till ämnet matematik. En jämförelse mellan två årskursersv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post