Separatutställning; Zsuzsanna Larsson Gilice
Sammanfattning
Separatutställning på Ahlbergshallen i Härke konstcentrums regi, Östersund. Tecknings- och textbaserade arbeten, dessutom objekt. Min verksamhet är främst ateljébaserad med fokus på långsamma och repetitiva processer. Jag arbetar ofta med text och blyertsteckning. Blyertsen fungerar både grafiskt och måleriskt. Jag föredrar det stora formatet där jag inte kan planera ett exakt resultat. Min konstnärliga metod har sitt ursprung i något djupt personligt. Samtidigt har paradoxen funnits att inte göra det privat publikt. I stället förvandlar jag källor av högt och lågt till en teckningsmetod. För närvarande arbetar jag också med teckning i ett ku-projekt, där ambitionen är en konstnärlig gestaltning, eller ett parallellflytande verk, genom att samverka med forskare kring ett medicinskt problem kopplat till komplexitet, inom området klinisk systembiologi. Det jag visade på utställningen på Ahlbergshallen är verk kopplade till detta ku-projekt, men jag uppfattar verken som första utkast för ett egentligen större arbete. Jag arbetar helst under längre tid med ett specifikt verk, så att säga att själva görandet spänner över längre tid.
Beskrivning av projektet
Ett av verken "Kadmium, cyan, magenta" pågående sedan 2010 i samband med ku-projekt. Ett experiment; hur (men inte varför) upplevelsen sprids av information, såsom av olika färgfläckar genom lager av papper (A4 och block av varierande format). Nu har jag arbetat med färgfläckar i olika kulör, men tanken är att jag bygger upp lager av texter på samma sätt och att texterna ska flyta in i varandra och löses upp/förvanskas, en gestaltning av när information inte kan utläsas men ändå uppfattas och eventuellt som något annat än delarnas ursprungliga betydelser. Även ett test att tänka på "måleri i ett utvidgat fält" som en gestaltning av att synliggöra skikt. Jag presenterade verket som en tredimensionell teckning. Här är dock det konstnärliga misslyckandet från min sida sett, att jag behöver abstrahera idén tydligare, men fortfarande inom materialets så att säga delar och syfte (materialets grammatik). Kanske är det såhär enkelt; att inte låta färgfläckarna vara det uppenbart tydliga, utan behålla ett skikt av blockens tomma ark framför eventuella sidor med färg- och textskikt.
Benämmning och beskrivning av återgivna delverk
Bland annat;
Lexikon
Objekt, från 2010-11; jag har packat in ett lexikon sida för sida ca 1100 sidor med aluminiumfolie från båda sidor om varje blad, de eventuella texterna syns inte, bara lite i marginalen
Kadmium, magenta, cyan
Block i olika storlekar, såsom A4 och övrigt, jag har låtit tuschpennor adaptera och färgfläckar har spridits och flutit ut mellan varje ark, ca 300 block
Ord
Teckning, blyerts på papper, från 2010-11, ca 300 x 300 cm; jag har tecknat ord och sedan tecknat runt varje bokstav så att orden ringlar sig till varandra, ett mönster uppstår av någon slags textbaserade signalvägar
Parentetiskt II
Blyerts på papper, 2011, ca 150 x 250 cm, utrivna ord som jag tecknat runt och sedan ljussatt så att orden syns tydligare som skuggor än i de faktiska konturerna på det till synes trasiga papperet
Den abstrakta vägen
Objekt; 2010-11, ett par väl använda skor med speglar i, i form av sulor, ett slags retrospektivt självporträtt
A4
Skrivmaskinstexter ca 8-14 lager textfragment på varje ark. Pågående sedan 2003- och framåt
Utan titel
Teckning; blyerts och silverstift på gouachepreparerat papper, 2005-2011, ca 50x70cm, silverstift påverkas över tid, därför viktigt att teckningen är utförd under flera år, hela pappersytan är täckt med blyerts eller silverstift och man kan ana en gestalt som ”gör något/tecknar/skriver”. Ett klassiskt motiv, att teckna någon som tecknar. En kommentar om teckningsprocessens rundgång och att den eventuella tolkningen inte finns utanför papperet. Jag arbetar kanske såsom i projekt, men det är det faktiska verkets process, som bokstavligen går att ta på, som intresserar mig. Jag installerade teckningen i ett fönster, vilket gjorde att teckningen blev än en aning utfrätt och svår att fokusera.
Typ av arbete
Separatutställning. Teckning och objekt
Offentliggjord i
Ahlbergshallen, Östersund (10 sept - 25 sept 2011)
Länk till verkets webbplats
http://op.se/kulturnoje/kronikor/1.3897815-konst-som-staller-krav-brutalt
http://ltz.se/nyheter/1.3896789-bildextra-klicka-pa-bilden-/1.3896783?articleRenderMode=wide&pageNr=1#placeholder
http://ltz.se/kulturnoje/kronikor/1.3896780-konst-som-stannar-kvar-lange-i-kroppen-och-tanken
http://op.se/kulturnoje/kulturartiklar/1.3890327-konstverk-dar-orden-har-stor-betydelse
Datum
2011-09-10Upphovsman
Gilice, Zsuzsanna L
Nyckelord
konst
konstnärligt arbete
konstnärligt utvecklingsarbete
installation
färg
information
måleriskt
Publikationstyp
artistic work
Språk
swe