Show simple item record

dc.contributor.authorBilajac, Suzana
dc.date.accessioned2012-01-30T12:19:44Z
dc.date.available2012-01-30T12:19:44Z
dc.date.issued2012-01-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28448
dc.description.abstractSyfte För många barn är skolan en plats fylld av lagom svåra utmaningar. För de barn som inte kan möta skolans krav utan anpassningar, upprättas åtgärdsprogram. Undersökningar som gjorts tidigare gällande åtgärdsprogram har haft ett lärar- eller elevperspektiv som fokus. Syftet med den här undersökningen har varit att undersöka föräldrars erfarenheter av och resonemang kring åtgärdsprogram, vad detta är kopplat till samt vad det får för betydelse för eleven. Centrala frågeställningar har varit: • Vilka likheter respektive skillnader finns i föräldrarnas upplevelser? • Vilka faktorer påverkar föräldrarnas upplevelser? • Hur har föräldrarna till elever med åtgärdsprogram uppfattat sin delaktighet i upprättandet av åtgärdsprogrammet? • Vilka konsekvenser/inverkan får föräldrarnas delaktighet i upprättandet av åtgärdsprogram för föräldrarnas upplevelser av åtgärdsprogram? Teoretisk ansats och specialpedagogiskt perspektiv I undersökningen har jag använt mig av Nilholm (2007) vid analysen av resultatet. Nilholm visar i sin bok på tre olika perspektiv; det kompensatoriska perspektivet, det kritiska perspektivet och dilemmaperspektivet. Jag har använt en fenomenografisk ansats och försökt hitta skillnader och tolka det som sagts i intervjuerna för att på så sätt skapa ny kunskap. Metod Denna undersöknings resultat har sin empiri baserad på kvalitativa intervjuer av halvstrukturerad karaktär. Denna intervjumetod används ofta då man vill få fatt i de intervjuades personliga åsikter och erfarenheter/upplevelser. Fem föräldrar från två olika F-6 skolor intervjuades. Det empiriska materialet har analyserats med hjälp av Nilholms (2007) specialpedagogiska perspektiv. Resultat Föräldrarna i studien har liknande åsikter när det gäller definitionen av ordet åtgärdsprogram. De upplever det som ett kraftfullt ord som är negativt laddat. Många känslor bland annat oro, panik och chock sköljer genom föräldrarna när de sitter i möte med skolan, i alla dessa fall har skolan initierat mötet. Föräldrarna är överens om att åtgärdsprogrammets grundidé är att hjälpa eleven. Man upplever dock att ansvaret läggs över på hemmet och individen och att skolan inte bidrar med så mycket.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesSpecialpedagogiska programmetsv
dc.relation.ispartofseriesHT11-IPS-03 SPP600sv
dc.subjectföräldrarsv
dc.subjectåtgärdsprogramsv
dc.subjectupplevelsesv
dc.subjectkompensatoriskt perspektivsv
dc.titleÅtgärdsprogram - eller vad det nu heter, en studie ur föräldraperspektivsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record