• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilken information presenteras i VD-brev? En studie av industri- och hälsovårdsbranschen

Abstract
Bakgrund: I en allt mer internationell värld finns det idag ett tryck från intressenter att företag ska ge en mer snabb och öppen information om deras ansvarstagande, varför företag idag väljer att lämna ut mer information i årsredovisningen än vad som är lagstadgat. Den frivilliga information som företag presenterar utgörs bland annat av VD-brevet. VD har en viktig roll i företaget, inte främst för att skapa förtroendekapital hos företagets intressenter. Studier visar att VD-brev ofta innehåller ord som tyder på att VD försöker försköna framställningen av företagets resultat samt att de ofta själva vill framställa sig i en ofelbar självbild. Problemformulering: Vilken information presenterar företagen i sina VD-brev? Syfte: Rapportens syfte är att studera och redogöra för den information som uppges i VD-brev från 2010 i sex företag, vilka är verksamma inom två olika branscher, samt se eventuella likheter och skillnader mellan branschernas VD-brev. Metod: För att kunna besvara studiens problemformulering har en kvalitativ metod används och en textanalys på sex företags VD-brev har där gjorts. Som metodansats har vi använt oss av en induktiv metod. Resultat och slutsatser: Studiens resultat visar att industribranschen nämner mer marknadsinformation och finansiell information medans hälsovårdsbranschen mer nämner information kring deras produkter. Resultatet visar vidare att alla VD skriver om företaget i mycket positiv bemärkelse och negativ information ses föga i VD-breven. En av studiens slutsatser är att VD aktivt väljer ut den information som tillgodoser företagets intressenter och som ger en positiv och fördelaktig bild av företaget. Förslag till vidare forskning: Då vi inte studerat i vilken omfattning viss information nämns i VD-brev skulle detta vara ett intressant ämne att studera. Ytterligare ett förslag är att studera hur bra VD-brev är för investerares beslutsfattande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28475
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_28475_1.pdf (726.3Kb)
Date
2012-02-01
Author
Pihlquist, Linda
Sandahl, Maria
Keywords
VD-brev, VD-ord, CFO-letter, VD, Frivilliga upplysningar, Industribranschen, Hälsovårdsbranschen, Impression Management, Kommunikation, Årsredovisningar.
Series/Report no.
Externredovisning
11-12-8M
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV