• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

RECIPROCAL TEACHING I NÄTBASERADE MILJÖER - En litteraturstudie om hur dialogiska processer kan främja läsförståelse med hjälp av digitala redskap

RECIPROCAL TEACHING IN NET BASED ENVIROMENT - A literature study about how dialogic process can support reading comprehension with digital devices

Abstract
Denna studie har genomförts för att ge en inblick i hur man kan använda digitala redskap för att främja elevers läsförståelse enligt metoden Reciprocal Teaching. Metoden som är framtagen av den amerikanska forskaren Ann Brown baseras på fyra olika aktiviteter. Dessa är sammanfattning, ifrågasättande, klargörande och förutsägelse. Genom att använda sig av aktiviteterna så får deltagarna visa att de har förstått innehållet samt att de kan kritiskt granska och utvärdera. Metoden används i gruppbaserat lärande, även kallat communities. Syftet med den här studien har varit att hitta digitala redskap som skulle kunna främja metoden och hypotetiskt kunna appliceras inom dagens informationssamhälle. Den digitala utvecklingen som har skett sedan Browns studie är enorm. Både inom utvecklandet av hårdvara och mjukvara. Olika former av digital interaktion har studerats, interaktionerna är i huvudsak synkrona eller asynkrona. De frågeställningar som ligger till grund för arbetet är:  Hur kan Browns principer inom läsförståelse appliceras med hjälp av digitala redskap?  Hur kan man med teknik stödja dialogiska processer? Genom CSCL (Computer Supported Collaborative Learning) baserad teknologi kan lärande främjas ur ett sociokulturellt förhållningssätt. Nätbaserade lärmiljön kan betraktas som en situerad och dialogisk praktik eftersom handlingarna äger rum i specifika, nätbaserade situationer. Studien bör betraktas som en förstudie då det av olika skäl inte bedrevs någon empirisk forskning. Metoden som användes var en kvalitativ textanalys på artiklar inom forskningsområdet. Genom användandet av roller eller skript så kan olika representationsmodeller stödja metoden Reciprocal Teaching. Asynkrona och rollbaserade representationsmodeller kan ha en positiv effekt i arbetet med metoden. Betydelsen för läraryrket är att äldre metoder kan även appliceras med dagens teknik.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URI
http://hdl.handle.net/2077/28502
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_28502_1.pdf (401.9Kb)
Date
2012-02-03
Author
Rudbäck, Simon
Keywords
Synkron
asynkron
reciprocal teaching
argumentation
script
rollbaserat
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:065
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV