dc.contributor.author | Ekström, Magnus | |
dc.date.accessioned | 2012-02-03T10:19:46Z | |
dc.date.available | 2012-02-03T10:19:46Z | |
dc.date.issued | 2012-02-03 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28505 | |
dc.description.abstract | Det har gjorts mycket forskning på pedagogiska datorspel och hur de kan användas i undervisning.
Den här studien har försökt sammanfatta och sammanställa detta till en modell för hur datorspel
kan utforskas och analyseras anpassat till verksamheten. Syftet med studien är således: Att
utmejsla ett ramverk för pedagoger för högre åldrar, som kan hjälpa till att avgöra hur bra olika
datorspel (underhållningsspel och pedagogiska spel) skulle kunna fungera i verksamheten.
Två strategispel med inriktning mot historia har analyserats, Age of Empires 3 och Making
History: The Calm and the Storm. Spelen har spelats och sedan analyserats utifrån RETAINmodellen.
De har därefters spelats av fyra elever som har observerats, vilket har gett insyn i vilka
aspekter som är viktiga att titta på som pedagog vid analys av datorspel.
Resultatet mynnar ut i ett antal olika kategorier och frågor som kan hjälpa till vid analys av ett
datorspel som ev. kan användas i undervisning. Vad spelet har för fokus, lärande eller
underhållning? Vad spelet har för relevans till undervisningen? Hur har det akademiska materialet
inkorporerats i spelet? I vilken kontext ska spelet spelas? Hur ska man tillämpa de kunskaper som
spelet ger? Kan spelet verka motiverande och hur mycket tid och resurser måste läggas på spelet i
sin helhet? Detta ramverk är förhoppningsvis så pass konkreta och lättförståeliga att de kan
användas av en pedagog i verksamhet för att avgöra hur bra ett datorspel kan inkorporeras i en
verksamhet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Report/Department of Applied Information Technology | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2010:025 | sv |
dc.subject | datorspel | sv |
dc.subject | lärande | sv |
dc.subject | IKT | sv |
dc.subject | RETAIN | sv |
dc.subject | Age Of Empires | sv |
dc.subject | Making History | sv |
dc.subject | motivation | sv |
dc.subject | edutainment | sv |
dc.subject | COTS | sv |
dc.title | Kriget om lärandet - En studie om datorspel och lärande, och vilka aspekter som är viktiga för pedagoger att titta på | sv |
dc.title.alternative | War on learning - A study of computer games and learning, and what aspects are important to educators to look at. | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Gothenburg /Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |