Kriget om lärandet - En studie om datorspel och lärande, och vilka aspekter som är viktiga för pedagoger att titta på
War on learning - A study of computer games and learning, and what aspects are important to educators to look at.
Abstract
Det har gjorts mycket forskning på pedagogiska datorspel och hur de kan användas i undervisning.
Den här studien har försökt sammanfatta och sammanställa detta till en modell för hur datorspel
kan utforskas och analyseras anpassat till verksamheten. Syftet med studien är således: Att
utmejsla ett ramverk för pedagoger för högre åldrar, som kan hjälpa till att avgöra hur bra olika
datorspel (underhållningsspel och pedagogiska spel) skulle kunna fungera i verksamheten.
Två strategispel med inriktning mot historia har analyserats, Age of Empires 3 och Making
History: The Calm and the Storm. Spelen har spelats och sedan analyserats utifrån RETAINmodellen.
De har därefters spelats av fyra elever som har observerats, vilket har gett insyn i vilka
aspekter som är viktiga att titta på som pedagog vid analys av datorspel.
Resultatet mynnar ut i ett antal olika kategorier och frågor som kan hjälpa till vid analys av ett
datorspel som ev. kan användas i undervisning. Vad spelet har för fokus, lärande eller
underhållning? Vad spelet har för relevans till undervisningen? Hur har det akademiska materialet
inkorporerats i spelet? I vilken kontext ska spelet spelas? Hur ska man tillämpa de kunskaper som
spelet ger? Kan spelet verka motiverande och hur mycket tid och resurser måste läggas på spelet i
sin helhet? Detta ramverk är förhoppningsvis så pass konkreta och lättförståeliga att de kan
användas av en pedagog i verksamhet för att avgöra hur bra ett datorspel kan inkorporeras i en
verksamhet.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2012-02-03Author
Ekström, Magnus
Keywords
datorspel
lärande
IKT
RETAIN
Age Of Empires
Making History
motivation
edutainment
COTS
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:025
Language
swe