• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ett vinnande koncept för strategier med IKT i skolan – En vägledande modell för integrering av IKT-verktyg i skolan.

Winning strategy for the concept of ICT in schools -The guiding model for the integration of ICT tools in schools.

Abstract
Syftet med detta examensarbete är att formulera en vägledande modell av strategier som är lämpliga för att integrera IKT i skolan. Syftet är också att med hjälp av huvudfrågor få en bild av vilka strategier som bör ingå i en vägledande modell och som är viktiga för arbetets utfall. Frågor: Vilka mål har de fokuserat på? Vilka strategier används för att implementera IKT i skolan? Vilka konsekvenser och effekter av nyttan kan man se? Min metod för att undersöka strategier i skolan har varit intervju som jag har kompletterat med teoretiska studier av litteratur, styrdokument och historiskt bakgrundsmaterial. Genom att studera litteratur och historiskt material, samt att gå igenom de forskningsrapporter och utvärderingar som gjorts har jag sett att det finns brister i arbetet med IKT – strategier i skolan. Genom intervjuer och bakgrundsmaterial har jag funnit effekter av både närvarande och frånvarande strategier, vars konsekvenser jag har sett som viktiga, för att formulera en vägledande modell. Jag vill med mitt arbete öka förståelse för strategiernas betydelse. Visa vilka effekter och konsekvenser de kan få för elever i deras lärande, deras möjlighet till en jämlik undervisning, samt en ökad digital kompetens både hos lärare och elever.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URI
http://hdl.handle.net/2077/28512
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_28512_1.pdf (276.1Kb)
Date
2012-02-03
Author
Ljungberg, Elisabeth
Keywords
strategi
ntegrera
IKT
skola
ledning
IT-enhet
IKT- plan
nytta
vägledande modell
mål
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:028
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV